Øyhopping i Stavanger (21.05.2022)

Ascents Eikefjellet (214m) 21.05.2022
Eikåsen (119m) 21.05.2022
Fuglahammaren (170m) 21.05.2022
Mastravarden (154m) 21.05.2022
Vestbøvarden (153m) 21.05.2022
Vetås (114m) 21.05.2022
Vetås - Nord-Hidle:

Etter en overnatting på Sjøberg Ferie på Rennesøy, kjørte Mette og jeg til Judaberg hvor vi tok ferga som gikk klokka 10.25. Av logistikkmessige årsaker, valgte vi bli med ut til Nord-Hidle, og begynne der. Klokka 11:12 var vi i land på overnevnte øy, og kjørte deretter umiddelbart til startsted på østsiden av øya. Fra start fulgte vi en traktorvei langs et jorde et par hundre meter. Denne gikk over til en sti, som førte til toppen. Nede ved fergekaia 11:37 for å rekke første ferge, men ingen ferge å se:O
Hadde jeg lest så feil på fergetabellen da... Men etter å ha kikka på rutetabellen som hang ved kaia, så jeg at den ikke stemte med den jeg fant på nettet. Ny tid var 11:45, så vi måtte heldigvis ikke vente lenge. Videre til Halsnøy

Eikefjellet - Halsnøy:

Parkerte her
Fremme på Halsnøy klokken 12:10, og kjørte nesten frem til Eike gård, og parkerte i siste venstresving før gården. Fulgte blåmerket sti over et større beiteområde, deretter gjennom litt skog, før vi var oppe på toppen. Flott tilrettelagt sti, og vakker utsikt fra toppen. På vei tilbake svinge vi innom den lokale Joker butikken for litt påfyll, før vi tok ferga tilbake til Judaberg klokken 13:35. Videre til Helgøy

Fuglahammaren -Bjergøy:

Parkerte ved kanten av dette jordet
Vi kjørte i land i Judaberg klokken 13:55, snudde bilen 180 grader, og kjørte på den andre ferga i havna. Fremme på Helgøy kolokken 14:25. Kjørte til Skjelsnes, tok av til venstre opp en bratt vei retning Bjerga. Rett frem i første kryss,inn på en grusvei. Parkerte 100m før stistart, ved kanten av et jorde. Fulgte stien til toppen. Vakker utsikt her også.

Eikåsen - Stjernarøy:

Parkerte ved Kirka, og fulgte en grusvei østover frem til ei grind. Fra grinda blir veien til en traktorvei. Denne fulgte vi til et veiskille (Traktorveiskille), vi tok den til høyre. Her fikk vi også en advarsel om at ferdsel foregår på eget ansvar, og at det befinner seg en avlsokse i terrenget.
Vi fulgte traktorveien videre oppover åsen, hilste på oksen og damene hans, og vipps på var vi på toppen. Fineste utsikten hittil. Ble her opp en stund for å nyte inntrykkene. Ferge tilbake til Judaberg klokken 17:00

Vestbøvarden - Finnøy:

Etter ankomst i Judaberg klokken 17:25, åt vi på Finnøy Pizza. Deretter kjørte vi opp fra østsiden av toppen, til like nedenfor et lite steinbrudd på sørøst-siden av toppen. Gikk over noen åpne beiteområder, og var på toppen etter få minutter.

Mastravarden - Mosterøy:

Etter Vestbøvarden, besteg Mette Rennesøyhornet. Jeg var lat og sto over, siden jeg besteg den tidligere pga. at det var kommunetopp.
Parkerte på en lomme ved Finnasand. Herfra går det en ATV-vei i det åpne landskapet som vi fulgte til toppen.