Siste kommunetoppen på Østlandet (27.08.2019)

Ascents Surtningssue (2,367m) 27.08.2019

Mens jeg var på jobb på mandag, fant jeg ut (gjennom pent.no) at været den kommende dagen så ut bli å bli toppers. Ringte min trofaste fetter og la frem et forslag om tur til Surtningssue dagen etter, noe han gledelig gikk med på.

Ankom Maurvangen kvelden før, hvor vi overnattet i telt. Dagen etter våknet vi opp til akkurat slikt vær vi var forespeilet - knall. Kjørte mot Gjendeosen for å finne parkering. Inne i kiosken for å forhøre angående parkering, ble jeg av servicenæringens mest ufyselige vesen, gjort oppmerksom på konsekvensene av å hensette kjøretøy på hans private grunn. Endte med å parkere 2 km unna.

Tok båten 09.30 til Memurubu, og var fremme litt før ti. Begynte turen mot Surtningssue via Hesttjønne vel vitende om at vi måtte rekke siste båten tilbake til Gjendesheim 16.55. På Toppen etter litt mindre enn 3 timer. Etter en lengre rast der oppe med fin utsikt på netthinnen, returnerte vi via Memurudalen.

Nede igjen ved Memurubu, tok vi båten tilbake til Gjendesheim.