Piperkalliåsen (12.04.2020)

Start point Fjellskogveien P-lomme (327m)
Ascents Piperkalliåsen (381m) 12.04.2020

Plukket opp Andrea, min yngste datter, som skulle være med på dagens tur(er). Turen gikk til Bjørknes på grensen mot Eidskog for å gå til Nes kommune sin østligste PF+20m topp.
På vei innover gikk tlf min i lås etter å ha trykket flere ganger feil på låsekoden. Heldigvis var Andrea også registrert på Peakbook, og husket passordet sitt, slik at hun kunne spore turen. Da fikk hun også lært seg å bruke appen og kartet.
Trodde bommen var stengt der Fjellskogvegen starterrett etter Bjørknes, men den var åpen og vi kjørte derfor opp til litt ov er 300 moh og fant en liten p-lomme. Herfra var det ikke lange biten opp til toppen og vi fulgte ryggen oppover i lettgått og fint terreng til den markerte toppen , hvor det også var en jernbolt på steinen.
Tilbake skrådde vi mer direkte ned på Fjellskogvegen, med planer om å fortsette langs kommunegrensen mot Høgåsen. Gitt terrenget kombinert med skotøyet til Andrea, valgte vi heller å satse på Tutedalskampen - med god grunn skulle det vise seg - og vi fulgte derfor bare veien tilbake til bilen.

Se turrapport fra andreabue for spring av turen på kartet.