Murutangen Nes PF+20 (11.04.2020)

Start point Storbråtan (356m)
Ascents Murutangen (315m) 11.04.2020 13:36

Meldt uttrykt for regn idag, men i følge Yr skulle det ikke starte før kl 14. Men den gang ei. 5 min etter start begynte regnet. Heldigvis kun yr stort sett hele turen.
Dagens mål var Nes kommune sin nordligste PF+20m topp. Det betød en liten kjøretur inn i Eidsvoll og opp til Gullverket. Tok av mot Storbråten og kjørte forbi enden av veien og tok til venstre 100 meter opp til toppen av kjerrevegen mot Utsjøen. Kunne. nok kjørt et stykke til men ikke akkurat autostrada bortover, og dessuten hadde jeg god tid og var klar for å gå.
Stedvis snø og is på vegen men ellers greit. Møtte på et par damer som spurte om de var på riktig vei mot Storbråtan, som de jo var :-)
Vakkert nede ved Utsjøen hvor jeg kom ut på "hovedveien" på østsiden og inn i Nes kommune. Fulgte veien et lite stykke og tok av opp i et gammelt hogstfelt der veien går litt lenger unna Utsjøen. Fulgte et gammel traktorspor på skrått oppover og deretter bushing til toppen. Fint å gå her. Trodde først toppen lå 100 meter lenger nord, mens fikk jeg øye på en markant topp hvor trærne var svidd av. Ble derfor god utsikt selv om det var litt krøkkete å gå ned på flere av sidene.
Etter noen bilder ble det lunsj med resten av mors gjærbakst og litt godis til hundene.
Tilbake gikk jeg litt mer direkte mot veien hvilket viste seg å ikke være særlig lurt for her var det mye gammel hogst og mye mer kronglete enn der jeg kom opp.
Hadde egentlig tenkt å følge veien tilbake også, men litt variasjon skader jo ikke, og de damene jeg møtte tidligere hadde gått en runde ned Vognvegen, langs Utsjøen og vegen tilbake. Så da tenkte jeg at det var sikkert mer morsomt enn vegen. Skrådde tvers over myra før kjerreveien mot Sjøvangen og holdt på å falle i en liten bekk da jeg skulle balansere på et tre med Alma på armen. Gikk dog bra. Vakkert når jeg kom inn på kjerrevegen som var lettgått bort til Sjøvangen (hytta). Deretter fin sti til jeg kom inn på en ny veg som viser seg å gå rundt Jøndalsvangen og tilbake til Maurbråtan/Jønsjøen.
På kartet var det ikke merket av noe sti fra denne vegen opp til Vognvegen. Valgte derfor å ta av der bekken kommer ned og fulgte fint terreng rett mot stien, bratt i starten men likevel lettgått hele veien, og kom inn på stien før jeg skulle i følge kartet. Det går nok sti hele veien, men gadd ikke å gå lenger for å finne den. Fulgte så denne hele veien tilbake. Lettgått men stedvis bløtt og gjørmete, og det var ingen vits i å forsøke å holde seg tørr på beina.
Alt i alt en fin tur som ble en del lengre enn planlagt. Heldigvis meldt bedre vær i morgen, da jeg satser på den østligste PF+20m i Nes. :-)

Parkerte like ovenfor porten der Vognvegen starter og skiltet til Utsjøen.

Var stedvis snø og is på vegen på vei ned til Utsjøen.

Vakkert ved nordenden av Utsjøen, omtrent på kommunegrensen.

Tilbakeblikk på hogstfeltet jeg gikk opp og fulgte noen gamle traktorspor opp til enden av hogsfeltet. Utsjøen i bakgrunnen.

Toppen, en liten kneik som viste tydelig hvor topphøyden var. Som vanlig var Mille først på toppen.

Fra toppen hvor det var hogd og litt uggent å gå, men til gjengjeld god utsikt 180 grader. Her sørøstover mot Murua og Tennungen (Trig-punkter på 359 moh) i Nord-Odal.

Fra toppen mot Murua nordøstover mot grensepunktet mellom Eidsvoll, Nes og Nord-Odal. Nok av pinner for Alma...

Sørover mot selve toppunktet 10 m foran. Punktet jeg står på er omtrent like høyt. Ned mot Maurdalen videre sørover.

Kom inn på en gammel kjerrevei i vakre omgivelser, på vei sørover langs Utsjøen mot Sjøvangen.

Sjøvangen.

Nr 11: Så vidt innom Hatteråsen naturreservat langs Vognvegen.
Nr 12: Spyttmyra
Nr 13: Tilbake ved bilen der Vognvegen starter/slutter.

Missing title

Written by Rognil3 12.04.2020 11:05

Hørtes ut som en fin tur.