Stølsnostindar og Falketind (07.08.2010)  5

Ascents Falketind (2,067m) 07.08.2010
Stølsnostinden (2,074m) 07.08.2010
Midtre Stølsnostinden (2,001m) 07.08.2010

E, Lars og Gjermund L på tur. Greit forbi andrevatnet der snøfonna var så godt som borte. Gikk rett på Stølsnostind brefritt. Litt bratt opp sva i flanken opp til skaret. Lett klyving opp på Stølsnostind. Retur til skaret. Fin klyving opp på Midtre Stølsnostind. Omgikk hammere på høgre side etter svaene (som sikkert er lite trivelige å gå ned på vått føre - utsatt på begge sider). Stølsnostind tar seg veldig bra ut fra denne sida, nesten som ei hai-finne! Veldig greit å følge ryggen over den siste stølsnostinden (søre? ikke 2k) og videre mot Falketind. Herifra ser Østveggen på Falketind RÅ ut! Mye løst opp til Falketind! Mot slutten ble det brattere. Vi gikk rett mot toppen, og det ble derfor tiltagende bratt. Litt artig klyving. Et nydelig topp-platå! Utsikten er upåklagelig til Hurrungane. Tåka lå på ca 2300m. Når vi snudde nesa nedover gikk vi litt vestover fra toppen før vi tok ned i sida (mye mindre bratt enn veien vi gikk opp). Fulgte brekanten nedover så langt som mulig, dette gjorde returen mye mindre slitsom! Fikk også konstatert at morenemasse oppå is er VELDIG GLATT på turen! Retur ned til Morka-Koldedalen og ut denne var drøy, og noe kronglete å gå. Men totalt en kjempetur i ok ver!