Drømmedag til en godt bortgjemt perle - Veobreahesten ! (07.05.2017)

Start point Veibom ved Spiterstulen (934m)
Endpoint Samme (925m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Leirhøe (2,330m) 07.05.2017
Veobreahesten (2,185m) 07.05.2017

Drømmedag til en godt bortgjemt perle - Veobreahesten !

Veobreahesten - Vakker perle av en 2K topp !

Jeg reiste oppover til hytten på Filefjell dagen i forveien. Kjørte så fra Tyin søndag morgen rundt kl.06.30 - plukket Sondre opp ved Turtagrø, hvor han hadde hatt føringsoppdrag under High Campèn

Her kom vi ikke lenger med bil, veien videre inn til Spiterstulen var stengt.
Vi ruslet kun et par hundrede meter inn langs veien før vi tok skiene på og tok retning opp igjennom skogen retning Skauta og Leirtjønna (1530), det var lite snø i begynnelsen, men med litt gåing på kryss og tvers kom vi oss etter hvert opp over tregrensen og inn til Leirtjønne , her var vi etter ca. 2 timer gange. Tok en liten rast her og fikk tatt av de nye randostøvlene som ikke spilte helt på lag, det gjorde underverker å få noen minutter uten støvler (godt tips!).
Vi gikk opp breen på nordsiden av Veobreahesten til like under «bandet» hvor vi tok på oss stegjern og bandt oss inn for det siste stykke. Vi valgte å ta ski med i sekken opp til «bandet», da vi ville forsøke å komme oss ned på sørsiden for videre tur til Leirhøe - Sondre ledet trygt an
En skikkelig spesiell topp denne » Veobreahesten» med den digre veggen til Leirhøe tett opptil på den ene siden og en praktfull utsikt på motsatt side, må bare oppleves. Nådde toppunktet etter gode 4 timer.
Sondre ved toppblokka

Etter en kort fotopause på toppen satt vi kursen tilbake til «bandet», her tok Sondre og firte meg ned til breen på sørsiden, Sondre kom seg ned på egenhånd.

Leirhøe

Turen videre til Leirhøe gikk helt fint, du verden for en utsiktstopp. Nedkjøring mot Leirdalen og Spiterstulen gikk rimelig greit med innimellom svært gode forhold.

En pust i bakken på vei opp til Leirhøe - drømmevær !
Fantastisk utsikt fra Leirhøe

Vel nede til Spiterstulen var det på med joggesko og 5km gange på veien tilbake til bilen.

Takk for en fantastisk tur, Sondre !

Noen flere bilder

VIDEO FRA TUREN

Takk for turen!

Written by 500fjell 14.05.2017 22:26

Kanonbra dag og veldig kjekt turfølge! :) Takk for turen, Gunnar!