Austanbotntindtraversen - "The Hard Way" - Rett på V0 (05.06.2016)  6

Austanbotntinden V0 (2,175m) 05.06.2016
Vestraste Austanbotntinden (2,020m) 05.06.2016
Vestre Austanbotntinden (2,100m) 05.06.2016

Austanbotntindtraversen i drømmevær !

Søndag gikk turen over en av Norges fineste traverser. Coni, Herman og jeg møttes på Berdalsbandet kl.07. Coni hadde da tatt en såkalt Alpestart, dvs avreise hjemmefra rundt kl.03.00.
Vi trasket i vei på ski (Rando) opp så langt vi kunne før det er naturlig å brekke av mot søreggen.
Satt fra oss støvler og ski og fortsatte mot søreggen til fots. I snøen siste stykke opp mot selve eggen valgte vi å ta på oss stegjern, var vel oppe til selve innsteget rundt 2 timer etter at vi startet.
Så gjorde vi oss klar med nødvendig sikringsutstyr og kunne starte på selve traversen. Jeg hadde fått klar instruks fra Coni at her måtte det lages film, så GoPro kamera ble satt på hjelmen - og vi var da alle klar for det som vi alle hadde sett frem til.

Traversen ble en fantastisk opplevelse i dette fine været, etter gode 6 timer sto vi på toppen av Store Austanbotntind. Følgende topper ble huket av på vei over traversen S2 -2020 moh, Søre Austanbotntind 2103 moh. V0 - 2175 moh hadde Coni en sterk trang til å klatre rett på ,så da ble det slik, og den lettere veien ble valgt bort, Coni valgte svasko opp V0.
Veien videre bort til Store Austanbotntind 2204 moh ble en cruising etappe og det var en skikkelig herlig følelse der vi til slutt sto på den utsatte toppblokka på Store Austanbotntinden. Et vanvittig skue bort på de andre store toppene i Hurrungane. Returen gikk via Vestre og Vestraste og vi var nede til tindevegen etter 9 timer og 20 minutter. Stor takk til Coni og Herman for en fantastisk dag.

KL.07.00 - Solen skinner over Austanbotntindane
Flott utsikt fra nedre del av søreggen
Vi gjør oss klar for sikring - her like nedenfor S2

Herman "In Action"

Coni
Herman i rapell fra Pinakkelen
Fin følelse å stå på toppblokka !
Herman, Coni og jeg strålende fornøyd på toppen!