Austre Memurutind (06.07.2022)

Ascents Steinhaugen (2,025m) 06.07.2022 10:45
Memurutinden Ø2 (2,151m) 06.07.2022 11:42
Austre Memurutinden (2,301m) 06.07.2022 12:37

Yr hadde meldt brukbart vær i 3 dager, ikke bare sol, men skyet og uten nedbør. Det skulle vise seg og ikke stemme. Været skifter jo fort i fjellet. Det var mye trafikk og biler ved Reinsvangen og båten til Memurubu var full. Alle skulle over Besseggen. Sekken var fullpakket og veide 16,4kg. Det var rolig og fredelig inn i Memurudalen. Møtte ingen, men så noen på andre siden av elva Muru. Bare noen reinsdyr var og se innover. Etter ca 4 t gange, fant jeg meg en teltplass på noen gamle bremorener i ca 1640 m høyde, med sandgrunn og fin utsikt både til Memurutinden V6 og Austre og Store Memurutinden. Jeg rakk akkurat og lage meg middag før regnet satte inn. Det regnet hele kvelden og blåste mye. Det var stadig motorstøy, så det er nok en airway som går over Memurudalen, ellers var det bare elver og fosser som suste. Neste dag var det grått, men ganske god sikt fra morgenen, så jeg satte av sted mot Austre Memurutinden. Fulgte en del snøfelt som bar ganske bra, og etter ca 2 t var jeg på Steinhaugen. Etter en liten pause ble det klyving opp mot Ø2. Ikke alltid så lett å finne letteste veien opp, men jeg traff bra oppover. Det var verre når jeg skulle ned igjen. Da var jeg nok litt ute av kurs. Brukte ca 1/2 t opp til Ø2. Egentlig en fin topp. Veien videre på ryggen mot Austre Memurutinden gav seg selv. Måtte forbi en del bratte hamrer, men det gikk greitt å omgå disse på høyre side. Ellers enklere opp her enn på Ø2. Været begynte å endre seg til det verre, med snøfokk og dårligere sikt. Heldigvis var sikten bra helt til jeg var tilbake på Steinhaugen, for da kom tåka også. Snøværet og vinden økte på. Heldigvis var sikten bedre litt nedenfor Steinhaugen, og jeg hadde jo sporet mitt på peakbookappen. Vel nede ved teltet var det bare og få kokt opp vann i en fei til middagen og komme seg fortest mulig inn i teltet. Vinden økte ytterligere, og plutselig smalt det flere ganger. Det viste seg at 2 teltplugger hadde blitt revet opp av vindkastene, så det var bare å feste de bedre. Det regnet og sluddet ganske kraftig hele ettermiddagen og kvelden, så jeg var glad for at teltet var tett og at leirplassen holdt unna for regnet. Neste morgen var det is på teltduken, og nysnø på Store Memurutinden og virkelig vinterlig stemning, men været var bedre. Vinden fortsatte imidlertid for fullt, så jeg måtte legge steiner på teltet for at det ikke skulle blåse bort ved nedpakkingen. Det var greitt å ha med full vinterutrustning, så jeg frøys aldri. Sola kom, og nedover i dalen ble det varmere. Jeg kunne kaste av meg stillongsen og ytterjakke. Vel nede ved Memurubu var det bare og kose seg i sola til båten kom.

Memurutinden V6 i sin flotteste profil og V5.

Austre Memurutinden og Ø2. Helt til venstre i bildet Store Memurutinden.

Steinhaugen 2025m

Memurutinden Ø2

Tatt fra Austre med Ø2 i bakgrunnen.

Varden på Austre Memurutinden.