Søraustre Skardstinden (23.07.2021)

Ascents Søraustre Skardstinden (2,190m) 23.07.2021 13:36

Fra Geitsætre er det en brå start på dagen oppover lia i retning Raudhamran. På ca 1400m går det en markert sti ut til høyre. Vi var spent på hvor langt den ville føre oss. Heldigvis fortsatte den innover dalen i god høyde over Nørdre Illåe. Det var grønt og frodig innover dalen og etterhvert fant vi ut at det måtte være sauene som hadde lagd denne fine stien innover dalen. De koste seg i det frodige landskapet. Etter at det ble slutt på beiteområdene var det greitt å følge elva videre mot Nørdre Illåbrean. Breen var fin å fortsette videre på. Det var blåis og lett å se etter eventuelle sprekker. Så var det å forsere løsura opp til Illåbandet. Det var en fin og spennende tur opp til Søraustre Skardstinden, med mange artige klyvepunkter.

Bukkehøe

Skardstindnåle med Søraustre Skardstinden i forgrunnen

Breen mot Bukkehøe

Fra Illåbandet mot Søraustre Skardstinden og Nåle

Søraustre Skardstinden er nådd.