Topp nr 300 - Sokse Ø2 (27.05.2017)

Start point Krossbu (1,255m)
Ascents Sauen (2,077m) 27.05.2017 13:35
Sokse Ø1 (2,092m) 27.05.2017 14:17
Sokse Ø2 (2,063m) 27.05.2017 14:49
Visits of other PBEs Krossbu parkeringslomme (1,250m) 27.05.2017 19:43
Marit på Smørstabbrean med Hurrungane og Fanaråken i bakgrunnen

På bandet mellom Sokse Ø1 og Sokse Ø2 med Veslebjørn og Skeie i bakgrunnen.

Sokse Ø2

Fra Sokse Ø2 med Store- og Veslebjørn i bakgrunnen.

Fra Sokse Ø2 med Storebjørn i bakgrunnen

Ved Sokse Ø2 med Sokse, Sauen, Kniven og Store Smørstabbtinden.

På Sokse Ø2. I bakgrunnen: Storebjørn, Veslebjørn og Skeie.

Fra Sokse Ø2 mot Veslebjørn, Bjørnungen, Skeie og Sokse.

Marit på Sokse Ø2 med Storebjørn bak.

Bildet til venstre: Fra bandet ved Sauen med Veslebjørn og Skeie i bakgrunnen
Bildet i midten: Fra bandet ved Sauen mot Storebjørn, Bjørnungen og Veslebjørn. Bak ryggen min: Nordvestryggen på Sokse.
Bildet til høyre: Fra bandet ved Sauen mot Kniven og Store Smørstabbtinden.

Dette var dagen da jeg skulle prøve meg på toppstøt nr 300 med pf 10m. I løpet av turen låste appen seg, slik at den ikke ble lagret, via WiFi, før vi var tilbake på Elveseter turisthotell. De korrekte dataene er derfor: Tid: 9t og 30 min. Km: 18,5. Høydemeter: 1033. Dagen startet fint med varmt vær ved Krossbu og køer av Rando-folk mot Storebjørn. Oppe på Leirbrean kom og gikk tåka hele tiden, slik at vi var usikre på videre framdrift. Et stykke før Bjørneskaret tok vi sikte på Sauen og innen vi nådde toppen hadde kulingen overtatt og fjernet alle tåkedotter, slik at resten av dagen var badet i sol. Det var en stor lettelse. Marit hadde ikke Sauen, slik at vi ruslet bortom denne. På ryggen var kulingen så sterk at jeg så vidt klarte å få på meg vindjakka. Videre gikk turen ned på Storbrean, nord for Sokse, ved foten av denne, bortover mot Sokse Ø1. Jeg hadde vært på ryggen ved Ø1 to ganger før, uten å finne varden, men nå gikk vi rett på den. Deretter tok vi oss litt ned igjen og kom etter hvert opp på ryggen. Derfra var det greitt bort på Ø2 som ble min topp nr 300. Hurra! Det ble jo litt feiring, og tatt mange fine bilder på toppen. Det var fint å kikke ned på Killingen og studere eventuelle ruter. Killingen var neste mål, men ikke direkte ned fra Ø2, da det er veldig bratt. Vi valgte derfor og gå om Bjørneskaret og ned mot Killingen derifra. Da vi nærmet oss foten av Killingen, så vi imidlertid at det hadde gått flere flakskred helt i nærheten av denne. Derfor valgte vi å snu. Neste forsøk, dette var nr 2, vil jeg heller prøve fra Leirdalen, og kanskje litt tidligere på året med litt fastere snø. Turen ned til Krossbu var suverent med fjellski den dagen, i og med at føret var sugende. Det gav passe fart nedover. Takk til Marit for trivelig turfølge.

Det blir langt

Written by mortenh 29.05.2017 16:06

Gratulerer med topp nr. 300 Gunnar. Hvis du vil prøve deg på Killingen fra Leirungsdalen er jeg redd det blir en stygglang tur og en viss mulighet for at også 3. forsøk ikke går i boks. Anbefaler heller å starte i Leirdalen :-)

Sv: Det blir langt

Written by GunnarK 29.05.2017 19:01

Takk for tipset. Har rettet det. Det blir for langt via Leirungsdalen.