Nørdre og Nestnørdre Midtmaradalstinden (13.05.2017)

Start point Turtagrø (1,007m)
Ascents Austre Ringstinden (2,001m) 13.05.2017 13:44
Nestnørdre Midtmaradalstinden (2,062m) 13.05.2017 16:27
Nørdre Midtmaradalstinden (2,025m) 13.05.2017 17:02

Midtre og Store Ringstinden

Store Ringstinden

Austre og Midtre Ringstinden. Ryggen til venstre fulgte vi opp til Nestnørdre Midtmaradalstinden.

Store Ringstinden, de sørlige Soleibotntinder, Store Soleibotntinden, Nørdre Soleibotntinden og Lauvnostinden.

"Pølsebua" ved foten av Austre Ringstinden.

Det ble en spennende tur under skiftende værforhold. Sol i starten som yr hadde meldt, men ved foten av Austre Ringstinden ble tåkedottene større og større. De fleste tok stegjern og øks opp til Austre Ringstinden. Bratt var det, men gode snøforhold. Toppen ble inntatt uten utsikt, men Else Mari gav oss isteden litt godteri. Det ble verdsatt av alle. Vel nede igjen, hadde Morten etablert Austre Ringstinden sin nyeste og eneste pølsebu. Pølsene smakte fortreffelig, og gav krefter til de neste utfordringene. Vi gikk rundt og inn på baksiden og opp breen og opp i skaret. Noen brukte staver, andre hadde isøks. Videre var det et utsatt punkt vi måtte forsere. Det gikk greitt. Vel oppe på Nestnørdre Midtmaradalstinden, måtte Morten sondere traseen videre i tåkehavet. Etter et litt utsatt parti med nedgang mot Nørdre Midtmaradalstinden, gikk turen greitt videre mot denne. Etter litt feiring på Nørdre, gikk returen samme vei. Vel nede på breen igjen kunne vi følge sporene våre tilbake mot Ringsskard. Litt nedenfor skaret var tåka heldigvis borte, og innen vi kom tilbake til bilene tittet sola så vidt fram igjen. Takk til Morten, Linn Therese, Jørn, May Britt og Else Mari for en flott tur og hyggelig turfølge. Jeg var så heldig at jeg fikk 2 nye og nådde nr 200 med pf 30.