Gjertvasstind og Styggedalsryggen - via Gjertvassbreen (30.05.2020)  6

Start point Turtagrø (833m)
Endpoint samme (821m)
Ascents Gjertvasstinden (2,351m) 30.05.2020 00:27
Store Styggedalstinden Vesttoppen (2,377m) 30.05.2020 00:27
Store Styggedalstinden Østtoppen (2,387m) 30.05.2020 00:27
Visits of other PBEs Turtagrø Hotell (883m) 30.05.2020 00:27
Turtagrø parkering (881m) 30.05.2020 00:27
Helgedalselva - bro ved Turtagrø (880m) 30.05.2020 00:33
Skagadalshytta (1,345m) 30.05.2020 11:33
Alt annet enn stygt fra Gjertvasstinden

Da er endelig vær og føreforhold på plass. Garm er snar med å lansere nattur, da rasfaren i disse trakter øker med soloppvarmingen. Start 00.30 er bra både for A- og B-mennesker, da man kan kalle det sent eller grytidlig ettersom hva man foretrekker.

Vi ankommer Turtagrø ca. 19.30. Jernkvinnen har satt opp telt til oss, og vi pakker klart og legger oss i 21-tiden, i håp om å sove litt. Full fest i nabotelt, biler som kjører forbi i et bankende kjør og mye sol gjør at det blir tre timer i hvilestilling uten søvn. Det er nesten befriende å stå opp.
Det blir ikke skikkelig mørkt på denne tiden, og er var forholdsvis mildt, ca. 0 0C. (Det ble muligens ørlite kaldere utover natten, men det merket ikke vi, for det er stort sett motbakke hele veien, og man kommer fort i varmen.)
Først retning Tindeklubbhytta i Skagastølsdalen, så bratt opp østover til mellom Kolnosi og Nordre Skagastølstind. Derfra videre østover, flatt terreng, og runde Nordre Skagastølstind ved 1580moh, på østsiden og ned 80-100 høydemeter på Styggedalsbreen. Breen er heldigvis full av snø ennå og tilsynelatende sprekkfri. Over oss tårner nå Sentraltind og Styggedalstindens vesttopp. Det er bratt mange steder, og vi ser det er gått flere sørperas inn mot der vi ferdes.
Vel over breen er det nok en bratt motbakke opp til Gjertvassbreen. Her er det også rast noe, og vi ser at gårdagens skispor opp bakken er under raset, mens sporene ned bakken er over raset.

Vel oppe, etter å ha sparket oss spor de siste meterne opp bratta og båret skiene, ser vi virkelig dagens mål og utfordringer. Sola som er like ved å stå opp kaster et rosa lys på fjellene. Vi ser ruta opp mellom de små isfjellene oppe på breen, høyt oppe i nordflanken. Det er litt skremmende men utrolig vakkert. Vi går på ski så lenge vi synes det er greit å renne ned. Jeg har rando-utstyr, Garm 80-90-tallets svar på telemarkski og Jernkvinnen vanlige fjellski.

(Sist jeg og Garm skulle på tur insisterte han på at jeg måtte ta rando-utstyret. Da var det 19 km anmarsj og 52 km på tur. Nå når det bare er oppover, og kun 8-9 km anmarsj velger han "fjellski". Heldigvis brukte jeg eget hode denne gangen og valgte det motsatte av han. Noe som resulterte i at jeg storkoste meg også på hjemturen.) ;0))

Oppe under en av de virkelig stor "seracene" parkerer vi skien. Så labber vi i tidvis tungt føre, grunnet mye forholdsvis mye snø, opp til skaret.

Uten sekker, med stegjern og isøkser går det greit opp nordvestflanken på Gjertvasstind. Det er bratt, men god snø til å sparke fotfeste i. Nedturen blir delvis rygget. Det kjennes tryggere. På toppen av Gjertvasstind er det vanvittig fin utsikt og man ser hele Hurrungane på en gang. Det er til å miste pusten av.

Klokken ver nå blitt ca. 4.30, og vi så en gruppe folk på breen under oss. De har startet ca. 02.15 fra Turtagrø, får vi senere vite. Smart valg også det på slik en fin dag. Vi kommer oss ned i skaret først, stapper innpå noen tygg med mat og litt drikke, før vi fortsetter mot Store Styggedalstind. Her er det også forholdsvis bratt, men vi følger i noens fotspor, sannsynligvis fra dagen før. Det gjør det litt lettere å gå, enn om vi hadde måtte lage sporene selv. Disse sporene skulle vise seg å fortsette hele ryggen ut, videre ned på den enda smalere ryggen mellom Styggedalstindene og Sentraltind, videre opp på Sentraltind og til Vesle Skagastølstind...og Gudene vet hvor videre. Tøff rute!

Vel oppe på Store Styggedalstind ser vi nå siste del av ruta. En relativt smal rygg, ca. 500 meter lang, snødekt, med noen små klybepunkt og 20 meter med skarp snørygg. Vi binder oss inn i tau og tusler forsiktig bortetter. Nå begynner gleden over å ha nådd målet å boble opp i oss. Trygt oppe på vesttoppen er det feststemning, Cola-drikking og seigmannutdeling. På østtoppen er det etterhvert blitt folksomt. Seks "toppturister" og tre snowboardkjørere som sakte forsvinner ned nordflanken. Vi møter de seks på returen over ryggen. De er i samme ærend som oss.

Med tanke på sola som nå steker godt, klokken er jo alt blitt 08.15, når vi atter står på østtoppen, og rasfaren, velger vi å ta rasten nede på Styggedalsbreen. Vi labber ned til skiene og jeg kruser ned over Gjertvassbreen og utpå Styggedalsbreen på null komma niks. De andre kommer ustøtt etter, delvis til fots :0) Små barn store gleder.

Resten er bare kos. Når vi nå ser over kanten ovenfor Skadastølsdalen og bort på Dyrhaugsryggen er klokken ca. 11. Det kryr nå av solhungrige folk på vei opp mot Dyrhaugstind i shorts og rando-utsyr. Snøen suger seg fast til skiene i de siste bakkene ned mot Turtagrø. Akkurat ned i tide tenker jeg. For en tur.

Tusen takk til Jernkvinnen og Garm for nok en gang godt planlagt og gjennomført tur.

Rørleggeren spar p-plass. Teltet er alt klart.
Off we go.
Skadastølsdalen, med Skadastølsryggen rett foran.
Dyrhaugsryggen
Hurrungane
Nesten oppe på Store Styggedalstind/østtoppen
Tilbakeblikk mot Gjertvasstind
Sporene viser ruta bortetter Styggedalsryggen. Vesttoppen til høyre.
Tilbake mot "Østtoppen"
Yiiiha! Dagen siste topp. Styggedalstind, vesttoppen.
Flere folk på ryggen
Mot Store Styggedlastind/østtoppen
Lykkelige folk på smal rygg
Tre små klyvepunkt.
Høyt ned...
....på begge sider.
Garm i godt driv ned flanke
Gjertvasstindens sørvestvegg
Styggedalsbreen og Gjertvassbreen nærmer seg.
Skygge er bra
På en av "seracene"
To på fjellski ;0))
På Styygedalsbreen igjen. Styggedalstind vesttoppen ruver
Endelig god rast.
Skagastølsdalen, med Dyrhaugsryggen og Tindeklubbhytta
Folkevandring retning Dyrhaugstind
Turtagrø 30. mai 2020
Hurrungane fra andre side av dalen

Fellesturen etter Mont Blanc!

Written by Eikås 03.06.2020 23:27

Takk for turen ilag og ein flott turrapport! Som alltid eit superfint turfellesskap! Denne turen vart jo eigentlig eit resultat etter turen vår ilag på Mont Blanc 2019. Fleire sånne turer står på lista i livet :)

Wow; for en tur

Written by Stigun 02.06.2020 23:00

og for noen bilder! Skikkelig spektakulært, grattis!

Sv: Wow; for en tur

Written by Gråbein 03.06.2020 11:15

Ja, dette er en flott tur, med litt spenning og mye deilig nedkjøring.

Fin turrapport fra en fin dag

Written by Berot377 02.06.2020 22:56

Hei Gråbein,

Hyggelig å møte dere på Styggedalsryggen. Flott rapport som var gøy å lese, spesielt når vi har gått samme tur samme dag. Ser vi har gjort de samme vurderinger av forholdene underveis. Blant annet det å starte tidlig med tanke på det varme været som var meldt. Vi synes vi startet tidlig når vi gikk av gårde kl 02:15 og vi var sikre på at vi var de første i løypa. Stor var overraskelsen når vi kom opp på Gjertvassbreen og så at dere nærmet dere Gjertvasskaret. Takk for fine spor og takk til Garm for seigmenn.

Tore

Sv: Fin turrapport fra en fin

Written by Gråbein 03.06.2020 11:21

Takk i lige måde. Ser du har samlet en stund og at du nettopp var ferdig med din siste 2k-topp. Gratulere! Gleder meg til det selv forhåpentligvis snart, men spent på følelsen det gir å være ferdig med et for så vidt stort prosjekt. ;0)

Dette var en av de virkelig fine turene!!