Smådalsfjellet i styggvær - på ski (16.02.2020)

Start point Stakstøbakken p-plass (766m)
Endpoint samme (748m)
Ascents Smådalsfjellet (1,372m) 16.02.2020 14:11
Visits of other PBEs Stakstøbakken vinterparkering (810m) 16.02.2020 12:17
Grindadn sett fra lia opp mot Smådalsfjellet

Fra parkeringa greit oppover i skogen. Litt tungt med en del nysnø. Fant etterhvert et scooterspor, som jeg fulgte en stund, før jeg brøt av retning Smådalsfjellet. Dårlig sikt og snøbyger. Over skoggrensa ble det litt bedre sikt en stund. Fikk da orientert meg bedre. Oppover Smådalsfjellet føk det mye snø langs bakken pga den tildels kraftige vinden. Noen hundre meter så jeg ingenting annet enn skituppene. Etter å ha kommet på ryggen ble sikten bedre. Hodet mitt stakk liksom over den verste snøføyka. Litt sol var det også og toppen dukket omsider opp.
Kjapt av med feller og kurs nedover retning Grindatjern. Det for å vinne høyde. Her jobbet jeg imot vinden og det gikk smått fremover. Men det var greit, da sikten var svært dårlig. Ved vending nede i dalen ble ting bedre. Da ble det god medvind, varmere i ansiktet, men fortsatt dårlig sikt. Fort gjort å få seg en knekk i knærne eller kink i ryggen, når skavler og søkk uventet dukker opp. Gjennom skogen ble ting enda bedre. Pudder og sikt. Her koste jeg meg skikkelig, og fikk lønn for strevet.

Slitsom men spennende tur i alskens vær.
Etter at jeg kom ned satte styggværet inn for fullt. Glad jeg ikke var der opp fremdeles. Ikke til å spøke med fjellet på slike dager.

Lite snø på lo side av Smådalsfjellet
Stiv kuling, med storm i kastene. Viktig at ting ikke blåser bort.