Vittorio Emanuele II - før Grand Paradiso (15.08.2019)

Visits of other PBEs Rifugio Vittorio Emanuele II (2,735m) 15.08.2019 20:20

Dagen etter Mont Blanc bestigning for noen av oss, er det knapt hviletid. Garm "godkjenner"" at vi sikter oss inn på Gran Paradiso i Italia, selv om han har vært der før, og det er bare å komme seg i posisjon til tidlig toppstøt dagen etter. Det er også hjemreisedag, fra Milano.

Rifugio Vittorio Emanuele II (2735 moh.), ca. 750 meter over dalen og start|

Vi kjører opp utrolig vakre Valsavarenche dalen, en sidedal til Aostadalen. Det er bratt på begge sider etterhvert, men god vei. Overalt er det sjarmerende steinhus, med skifer på taket, og knøttsmå "hamlets" som klamrer seg fast i bratta. Elva Torrente Savara slynger seg langs veien med dype juv og små fossefall. Til slutt ender bilveien i et servicesenter, med butikk og overnattingsmuligheter, p-plass og campingplass. Det er mye folk her og deilig varmt vær.

Dalton."brødrene" klar for oppstigning
Vakker natur og flotte stier
Vakker natur og flotte stier II
Vakker natur og flotte stier III
Ciarforon (3642 moh.) og Becca di Monciair (3544 moh.)
Hytta Rifugio Vittorio Emanuele II dukker opp.
Øvre gemakker
Gammalt og gøy
Good design
Stasj henges her
13-manns rom, øvre køyer
Venter på middag
Vindu med utsikt og nydelig 3-retters.

Vi pakker det vi trenger for en tidlig bestigning av Gran Paradiso og tusler av gårde i shorts. Det er sti hele veien til hytta Vittorio Emanuele II. God sti, som slynger seg i uendelig mange hårnålssvinger, de ca. 800 høydemeterne fra parkeringen og opp.
Vel oppe er det folksomt, men koselig. Vi blir tildelt senger på 13-manns rom, i det øverste huset. Så er det middag. Mange gjør nok denne turen som en dagstur. Det er fullt mulig, og sikkert veldig koselig. Vi forbereder oss for frokost 03.30, avmarsj 04.00, som mange flere på hytta.