Gråeggi (og Fagraseteggi) (24.06.2014)  5

Start point Bjørke (270m)
Ascents Fagraseteggi (1,037m) 24.06.2014
Gråeggi (1,182m) 24.06.2014

Gråeggi (og Fagraseteggi)

Toppen av Gråeggi har jeg forsøkt meg på tidligere, men ble stoppet på grunn av total "whiteout" på skitur i mars 2009. Bestemte meg den gangen for å returnere når det var sol og sommer..
Sol og sommer var det definitivt da jeg parkerte ved Bjørke rundt klokken 0900 denne junimorgenen. Mens de lokale brukte finværet til slåtten, dro jeg til fjells via Nyasete, Stavdalsstølen og videre opp Stavdalen. Litt bratt terreng og noen snøskavler gjorde det litt utfordrende å komme seg og opp på Gråeggi's SØ kam. Først oppe på kammen, var det plankekjøring (og en del snøvandring) resten av stykket til topps.

Ned igjen gikk via Fagraseteggi. Her er det tydelig sti ned til Syrdalsstølen, men man må krysse litt "off trail" for å komme seg tilbake til Stavdalen igjen. Vel inne på stien igjen, bar det videre ned, selv om mine noe fjelluvante ben og knær gjorde at det gikk noe langsommere enn vanlig. Men kom omsider ned igjen til Bjørke, hvor nå "parkeringsplassen" var full. Noen av bileierne hadde jeg nok møtt på tur, men de fleste var kanskje på (det jeg antar var) bursdagsselskap i nabohuset.