Revseggi, Setenuten og Kvitenuten (18.04.2023)  6

Start point Bråstøl (660m)
Endpoint Samme (660m)
Ascents Revseggi (1,499m) 18.04.2023 11:34
Setenuten (1,488m) 18.04.2023 13:06
Kvitenuten (1,467m) 18.04.2023 14:03

Revseggi, Setenuten og Kvitenuten

Parkerte like etter Bråstøl og la i vei på hard snø oppover mot Oksestøltjørna. Terrenget og vegetasjonen gjorde at jeg rundet vannet på sørsiden. Et lite nedrenn før jeg fortsatte opp i Husaskardalen hvor jeg, rett nedenfor Budalsheia, kunne sikte meg inn på Revseggi og gå omtrent rett på denne. Nådde toppen etter rundt 2t 20 minutter og kunne nyte en flott utsikt i finværet.

Parkering nær Bråstøl.
Et lite nedrenn før det bar videre opp i Husaskardalen.
Tilbakeblikk mot Husaskardalen og Budalsheia.
Toppen av Revseggi, 1499 moh.

Litt vind på toppen gjorde at jeg gikk ca 1 km videre på eggen før jeg fant meg en grei plass for lunsj. Deretter bar det videre mot Setenuten, hvor jeg fant en grei rute opp på sørøstsiden.

Flere slike på Revseggi, så det ble enkelte små omveier.
Lunsjplass i solen.
Toppen av Setenuten, 1488 moh.

Valgte videre å ta ruten rett mot Kvitenuten, så jeg hadde et fint nedrenn til vann 1249. Her la jeg fra meg sekken ved et ikke navngitt vann og fulgte en naturlig rute opp den bratte nordøstsiden til toppen. Dagens siste topp var nå i boks og været var fortsatt strålende! Etter en kort pause og en jobbtelefonsamtale kjørte jeg forsiktig ned igjen til sekken og la i vei videre mot Grønndalsnuten. Snøen var litt tyngre nå og jeg var nødt til å ta på skifellene et lite stykke opp mot Grønndalsnuten. Deretter var det fint nedrenn helt ned til bilen hvor jeg ankom 16:20 etter litt over 7 timer på tur. Nå gikk turen videre til Hordatun hotell.

En liten pause like ovenfor Grønndalsnuten
Lettkjørt terreng ned igjen mot Husaskardalen.
Toppen av Kvitenuten, 1467 moh.
Passerte Oksastølen på vei ned.