Sveigen (16.05.2022)  5

Start point Haukelitunellen øst (990m)
Endpoint Samme (990m)
Ascents Sveigen (1,561m) 16.05.2022

Sveigen

Etter å tidligere på dagen vært på Stavsnuten parkerte jeg nå ved utløpet av Haukelitunellen og tok beina fatt langs den bomstengte gamleveien. Oppe i Dyrskaret spente jeg på meg skiene og trasket opp de første bratte 200 høydemeterne. Vel oppe var det lett terreng og fine snøforhold helt til topps. Etter en kort pause snudde jeg og rant ned ned samme vei. Det var gode forhold og svært lite oppover, så jeg fikk staket meg helt ned til bratthenget. Her valgt jeg å ta på kortfellene for å ha bedre kontroll på farten. Nede ved veien var det bare å gli/stake så langt jeg kom før skiene måtte av ca. 500 meter før parkeringen.

Etter et klesskifte tok jeg utstyret med meg og fant en fin teltplass ca. 100 meter nedenfor veien. Her ble det middag og dessert i kveldsolen.
Dagen etter var målet Rekkingeskara.

''Bilder kommer''
Kommet opp det bratteste partiet (ca 1400 moh).
Toppen av Sveigen, 1561 moh.
Finfin teltplass ikke så langt fra veien.