Storahorga og Dumben (13.05.2019)  5

Start point Grønrimb (camp) (500m)
Endpoint Kysnesstølsvegen 295 moh (295m)
Ascents Dumben (754m) 13.05.2019
Storahorga (999m) 13.05.2019

Storahorga og Dumben

Etter en flott tur på Middagsnuten og Daurmålsnuten og en god natt søvn, var jeg klar for dagens tur før klokken var halv ni. Fulgte bløt og våt sti ned til Lambavatnet. Her krysset jeg utløpet i SV-enden og gikk off-trail rett opp mot sør. Rundet Storhei på vestsiden og kunne følge stien mot Vassdalen en liten stund. Deretter var det nok en gang off-trail videre opp på Storahorga. Her var jeg innom alle topp-punktene, og fant ut at trig-punktet muligens er det høyeste. Nysnø og sol, gjorde at det var en flott opplevelse å være oppe på topp-platået. Fulgte samme rute tilbake til Grønrimb. Her ble det litt lunsj før jeg pakket ned teltet og satte kursen mot Dumben.

Morgenstund ved Grønrimb (500 moh).
Nærmer meg utløpet av Lambavatnet (471).
Sannsynlig topp punkt på Storahorga, 999 moh.
Undertegnede i nysnø på topp-platået.

Jeg valgte å følge stien nesten ned til Storemyr før jeg tok av mot Dumben. Satte fra meg sekken og gikk rett opp fjellsiden. Fulgte naturlige søkk i terrenget og passerte et par små vann, før jeg nådde toppen like før kl 1345. Bratt ned mot sør gav en flott utsikt i den retningen, men det var fint skue i andre retninger også. Gikk samme vei ned igjen til stien, fikk på meg sekken igjen, og fortsatte ned mot bilen. Vel 40 minutter senere ankom jeg bilen, godt fornøyd med innsatsen disse to dagene. Terrenget i området er overraskende flott, bratt og artig, og anbefales besøkt!

Forlater Grønrimb.
Et lite vann på Dumben.
Toppen av Dumben, 754 moh.
Vel nede ved bilen, Kysnesstølsvegen 295 moh.