Holmavassnuten og Brokafossnuten (06.08.2019)  4

Start point Holmavatnet (camp) (1,220m)
Endpoint Holmavatnet (camp) (1,220m)
Ascents Brokafossnuten (1,549m) 06.08.2019
Holmavassnuten (1,605m) 06.08.2019

Holmavassnuten og Brokafossnuten

Etter fin tur opp på Solfonntaggen i går og en god natt i teltet, våknet jeg som forventet opp til overskyet og lett regn. Det var meldt kraftig regn ut på ettermiddagen, så jeg hadde bestemt meg for å starte tidlig. Først ut var Holmasvassnuten. Dette var en enkel og grei tur opp ca 400 høydemeter hvor jeg gikk omtrent rett mot nord fra teltet. Det var tidvis lett regn og knapt noe vind, så det ble grei tur. Brukte rundt halvannen time opp og ned.

God morgen på Hardangervidda.
Flatt men steinete på toppen av Holmavassnuten.
Toppen av Holmavassnuten, 1605 moh.

Vel nede igjen passerte jeg 50 meter fra teltet og satte kursen rett mot Brokafossnuten. Denne er litt brattere og har noen bratte heng som må unngås, men det er lett å finne en naturlig vei opp. Oppe på toppen var jeg innom begge topp punktene, men toppen med et par steiner er nok den høyeste. Fulgte omtrent samme rute ned igjen. Jeg var nede ved teltet før kl 1130 og hadde nå vært på to topper over 1500 moh før lunsj. Nå var det bare å få seg noe mat og forberede seg på lang tid i teltet når regnet kom. Det gjorde det kl 1500 og varte til 0700 dagen etter.

Passerer telt og Holmavatnet før jeg starter stigningen opp på Brokafossnuten.
Toppen av Brokafossnuten, 1549 moh.