Dukefjellet (09.08.2019)  4

Start point Kringla (225m)
Endpoint Samme (230m)
Ascents Dukefjellet (835m) 09.08.2019
Visits of other PBEs Svadfjellet p-lomme og stistart (225m) 09.08.2019

Dukefjellet

Parkerte på p-lomme ved Kringla og fulgte T-merket sti opp Skitdalen. Og ja, det luktet saueskit mange steder. Det ble også fort varmt, så shortsen kom på etter kun 20 minutters gange. Det ble en kort pause øverst i dalen, hvor det ligger en koselig stølshytte. Stien går så videre opp mot Blåvatnet før den dreier NØ og går over høyde 796. Videre er det variert og noe kronglete terreng, så stien går både opp og ned og i sløyfer. Vi tok av fra stien etter Svoddalsvatnet og satt kursen rett øst mot nordenden av vann 721. Derfra er det litt opp og ned, men grei skuring opp til toppen av Dukefjell. Været var flott og det ble en lang pause på toppen.

Tilbakeblikk ned mot Kringla og E39.
Oppe ved stølen heter det Skiddalen.
Avkjøling i Svoddalsvatnet.
Toppen av Dukefjellet, 835 moh.

For å få en rundtur tenkte jeg å følge den gamle T-traseen ned til Askarvatnet. Ruten tegnet inn på kartet ved Grønefjellet er ikke riktig! Jeg gikk der hvor det er merket sti på kartet, men der er verken stil eller lett fremkommelig. Bratte skrenter og unødvendig mye opp og ned. Men, da jeg nærmet meg det bratte partiet ned mot Askarvatnet fant jeg merking og varder som kom fra sør. Stien går sannsynligvis rett øst for Dyrråsklanten. Var greit å følge stien ned det bratteste partiet, men 100 høydemeter over Askarvatnet forsvinner stien et bregnekratt (med steinur under). Etter en del baksing fant jeg igjen stien ned ved vannet, men den er overgrodd og jeg kan nok takke et par sauer for at den var mulig å følge. I enden av Askarvatnet går det tydelig sti ned til Husevatnet og Kringla. Denne ruten ned fra Dukefjellet er ikke å anbefale, i alle fall ikke fra juli måned og utover.

Bratt ned mot Askarvatnet, men greit å følge stien her.
UTsikt ned mot Askarvatnet. Rett nedfor her ble stien overgrodd.
Ved enden av vannet var det heldigvis god sti igjen.
Nesten nede ved Husevatnet etter nesten 15km og over 5 timer på tur.