Skarpe- og Blåfjellet (06.11.2017)  5

Start point Kjetland (39m)
Endpoint Samme (40m)
Ascents Blåfjellet (816m) 06.11.2017 12:57
Skarpefjellet (744m) 06.11.2017 14:54

Skarpe- og Blåfjellet

Parkerte på en liten utkjørsel langs veien og gikk til gårdsbruket i enden av veien. Her passerte jeg husene på nedsiden og satte kursen rett mot elven. Litt vanskelig å finne stien i starten, men fant den etter hvert. Tracket ned følger den nokså bra. Når man først har kommet inn på riktig sti er det greit å følge den oppover. Den er ikke like tydelig alle steder, men det er naturlig hvor man skal ende opp.

Parkering langs veien på Kjetland.
Passerte langs innmark på nedsiden av husene.
Åpen og fin skog. Litt svak sti enkelte steder.

Vel oppe ved fossen er det et lite parti hvor det er lagt ut tau, men helt greit å forsere. Ovenfor dette partiet forsvinner stien og jeg gikk off-trail rett opp på Storebotsnipa. Videre er det nokså flatt i fint terreng til Vardefjellet pkt 815. Herfra må man litt og krysse elven mellom vannene før det er kort vei opp til høyeste punkt på 816 moh. Lunsjen ble intatt på pkt 815, så jeg satte fra meg sekken nede i sadelen mellom topp punktene. Det er par punkter som ser like høye ut på toppen, så var innom alle sammen. Best utsikt mot Matre og Matrefjorden var det fra punktet lengst mot nord.

Øverst i Kvernhuselva er det en fin foss.
Stor varde på pkt 815 moh.
Toppen av Vardefjellet/Blåfjellet, 816 moh.

Videre gikk turen ned til vann 627 og mellom Trolldalsvatnene. Her nede går det en svak sti til stølene ved Haugsdalsvatnet. Jeg klarte å følge denne nesten hele veien, men kom litt for langt mot øst på slutten. Fra stølene går det, som merket på kartet, svak sti mot Langavatnene. Jeg fulgte denne til det åpnet seg grei rute opp på Skarpefjellet. Terrenget opp her er lettgått og jeg kom meg raskt opp på toppen. Her oppe var det litt surt, men jeg fant en plass i lè for vinden slik at jeg kunne ta en kaffetår og turbar. Men, klokken var over 1500 og jeg ville ned før det ble mørkt, så jeg ble ikke sittende så lenge.

På vei ned mot vann 627.
Stølene ved innerste del av Haugsdalsvatnet
Toppen av Skarpefjellet, 744 moh.

Det er greit terreng ned mot Kvernhuselva, man må bare holde seg nok mot øst for unngå den bratte vestveggen mot Haugsdalsvatnet. Jeg kom raskt ned til fossen, fikk krysset elven og kom meg inn på stien igjen. Det var et tynt islag på alle steinene ved fossen, så her måtte det gås med stor forsiktighet. Men, vel forbi dette partiet gikk det fort og greit gjennomskogen og jeg var nede ved bilen litt før klokken 1630.

Nesten nede i Haugsdalen igjen.
Stien går over elven midt i bildet (der hvor den bøyde bjørken "peker" mot høyre)

En fin høsttur i flott vær og rett før snøen la seg i fjellet...