Scafell Pike og Sca Fell (25.06.2017)  5

Start point Seathwaite (130m)
Endpoint Samme (130m)
Ascents Scafell (964m) 25.06.2017
Scafell Pike (978m) 25.06.2017

De to høyeste i England

Jeg har tidligere vært på Scafell Pike, men da var utsikten lik null fra toppen. Denne gangen var været bedre og jeg ville også inkludere nabotoppen med det ulike navnet Sca Fell. Start fra Seathwaithe kl 0900 på meget god sti forbi Stockley Bridge og opp til sadelen mot Bowfell. Været var ok, men som vanlig måtte ytterjakken av og på en rekke ganger på grunn varierende vind. I 2008 begynte skydekket rett ovenfor sadelen, men i dag holdt skyene seg høyere oppe.

Tilbakeblikk mot Seathwaite og dalen jeg kom opp.
Opp fra sadelen. Her forsvant vi inn i skyene for 9 år siden.
Utsikt fra toppen av Scafell Pike, 978 moh.

Nådde toppen etter ca 2t 30 min og tok bilder i alle retninger før jeg gikk et par hundre meter videre for å ta lunsj utenfor vinden. Herfra kunne jeg studere den bratte nordsiden av Sca Fell. Man må klatre opp Broad Stand (med tau) for å komme seg opp den korteste ruten. Her holdt noen på å klatre da jeg passerte. På vestsiden kan man komme seg opp Lords Rake, som var ruten jeg satset på. Dette er bratt terreng og må forseres med forsiktighet. Lords Rake er et bratt skar, men som fint kan klyves opp. Videre er det bratt og litt eksponert, men god sti og jeg kom meg helt greit opp. Nådde toppen, som var ganske "crowded", etter rundt 4 timer på tur. Det viste seg at dette var et samlet turfølge og alle gikk ned igjen etter et par minutter og jeg fikk toppen helt for meg selv!

Nordsiden av Sca Fell. Broad Stand rett frem og Lords Rake til høyre.
Tilbakeblikk på ruten videre fra toppen av Lords Rake.
Ruten bort og opp Lords Rake til høyre. Bratt, men overkommerlig.
Undertegnede på toppen av Sca Fell. Da har jeg topp tre i England på plass!

Etter litt kjeks og kaffe gikk jeg den østlige ruten, som går via Foxes Tarn (et bittelite vann) og tilbake mot Scafell Pike. Denne ruten er ikke eksponert, men bratt og man får 100 ekstra høydemeter i forhold til Lords Rake. Jeg gikk ikke innom toppen av Scafell Pike på nytt, men krysset over til stien opp fra Wasdale. Nå var det blitt ganske så folksomt på fjellet!
Videre fulgte jeg "The Corridor route" til Sty head, hvor det ble en god pause i gresset. Derfra går den vanlige ruten på østsiden av elven og ned igjen til Stockley bridge, men jeg valgte en mindre brukt sti på vestsiden av elven (gikk tross alt den vanlige ruten i 2008). Denne alternative ruten var bratt og noe eksponert, men et fint alternativ til den mer folksomme normalstien. Vel nede i Seathwaite etter nesten syv timer på tur, var det bare å få av seg svette klær og kjøre den lille halvtimen tilbake til familien i Keswick. En flott dag i fjellet!

Bratt ned fra Foxes Tarn også
Det lett eksponerte partiet på "Corridor route"
Alternativ sti på vestsiden av elven.
Artig terreng på denne siden. Litt klyving måtte til.
Vel nede i Seathwaite. Måtte omtrent gjennom fjøsen for å komme tilbake til bilen, men det var der stien gikk.