Bergstø - Sauabrehytta (02.05.2017)  6

Start point Bergstø (375m)
Endpoint Sauabrehytta (1,100m)
Visits of other PBEs Sauabrehytta (1,095m) 02.05.2017

Bergstø - Sauabrehytta

På grunn av avlyst aktivitet på jobb, bød det seg en mulighet for å utnytte finværet i vi hadde i begynnelsen av årets mai måned. Parkerte på Bergstø og la i vei med tung sekk opp den bratte skogsveien. Etter to svinger kunne skiene komme på og jeg fulgte snøscooterspor opp til Bergstøstølen. Her var det fortsatt over en meter snø, men elvene var åpne og det var ikke alle steder man kunne krysse over. Videre gikk jeg bratt opp bak stølen (på grunn av skavl på sommerruten) og videre inn mot Bergstøvatnet. Her valgte jeg en rute rett opp nord for vannet, da sommerruten inn Skjeggeshøset så noe bratt ut på kartet.

Plass til mange biler forskjellige steder ved Bergstø.
Bergstøstølen ligger flott til på rundt 680 moh.
Ankommer Bergstøvatnet, 763 moh. Ruten min videre gikk opp midt i bildet.

Etter 200 tunge høydemeter var det på tide med en god lunsj ved hytten rett sør for Skjeggesvatnet. Neste utfordring var 150 bratte høydemetre innerst i Solbakkane og nå var det blitt relativt varmt og snøen tyngre.

Lunsj ved denne nye (eller godt vedlikeholdte) hytten.
På toppen av bakken ovenfor Skjeggesvatnet.
Vel oppe de 200 hm fra Bergstøvatnet og kan nyte en flott utsikt.

Til slutt var det opp et bratt skar før jeg kunne renne godt fornøyd ned til Sauabrehytta. En koselig hytte med 4 sengeplasser, men nok av madrasser på hemsen.

Siste bakken og skaret før det høyeste punktet på turen, 1095 moh.
Fint nedrenn siste stykket til Sauabrehytta.

En liten halvtime senere fikk jeg selskap av en hyggelig fyr (Sverre Martin) som var godt kjent i Etne-traktene og skulle videre til Fonnabu neste dag. Vi kunne nyte solen utenfor hytten og prate om fjelltopper, ruter og turer i dette flotte, men ikke mye brukte området.
Dagen etter var det turer rundt hytten som sto på programmet. Skjeggesnuten og Sauanuten og SV av Sandvikekjeften