Austefjellet (28.06.2016)  5

Start point Molland (40m)
Endpoint Samme (40m)
Ascents Austefjellet (528m) 28.06.2016

Austefjellet

Etter en fin tur på Vardefjellet kjørte jeg nå inn til Molland og fant parkering ved noen postkasser like nedenfor siste gården. Her ble det en hyggelig prat med den eldre damen som bor her, som ledet meg på riktig vei mot Austefjellet. Man må gå rundt garasjen deres og ta sikte på en ny og godt synlig port et par hundre meter oppe i åssiden. Derfra er det en god, tørr, ryddet, og godt merket sti helt til til topps. Denne kan gåes med joggesko!

Gå opp til øverste huset på Molland og rundt garasjen mot høyre.
Tør og fin sti gjennom furuskogen.
Den merkede stien starter ved den nye porten langt der oppe (midt i bildet).

Været var nå blitt bedre og jeg kunne gå oppover uten jakke. Tempoet var ganske høyt og jeg ankom toppen etter 45 minutter. Her ble det tid til registrering i den lokale turboken, samt en rekke bilder av toppene rundt. Utsikten er spesielt flott mot sør og vest, da det er ingen høyere fjell i de retningene.

En enslig liten myr 100 hm under toppen.
Fint svaterreng på 300-350 moh. Hatten og Snaufjellet i bakgrunnen.
Toppen av Austefjellet, 528 moh.

Turen ned gikk på 35 minutter. Jeg hadde sett an en ferge klokken 1800 og denne nådde jeg helt fint. Fikk faktisk tid til en kopp kaffe før fergebommen gikk opp.

Mellom 120-220 moh er tracket ganske unøyaktig.