Brydalsfjellet (09.07.2015)  4

Start point Fossen (355m)
Endpoint Samme (255m)
Ascents Brydalsfjellet (762m) 09.07.2015

Brydalsfjellet

På vei hjem fra hytten i Hyllestad kjørte jeg og jentene via Stordalen, hvor jeg hadde sett meg ut en passelig tur. Vi parkerte ved Fossen og fant rask stien mot Hopstølen. Fulgte denne til vestkammen av Brydalsfjellet hvor det går en svak sti opp mot toppen. Denne var noe vanskelig å finne i starten, men vi kom på den etter 150 meter. Deretter var det greit å følge den til tregrensen.
Været var varierende med litt sol, mest sky og enkelte regnbyger, samt en noe sur nordavind. Toppen ble nådd av flinke jenter etter 1t 40 minutter, men her var det ekstra kaldt og surt, så vi ble ikke lenge.

Start fra p-plass ved utsiktspunkt over Fossen.
Snø er alltid gøy på "sommeren"...
Været var mildt sagt varierende.
Toppen av Brydalsfjellet, 762 moh. Ikke mye sommerfølelse her, nei!

Tok lunsj 700 meter nedenfor toppen og nå tittet solen fram, slik at det ble ganske så trivelig igjen. Etter god lunsj og varme var jentene igjen klar for videre tur, og satte øyeblikkelig i springmarsj ned fjellet. Ingen sure miner nei, selv om det hadde vært litt kaldt på toppen. Kjekt med slike spreke og positive jenter på tur! Vel nede ved bilen var det av med våte fjellstøvler og klesskift. Nå ventet halvannen times kjøretur hjem og gjett om begge jentene sovnet på veien. :-)

Vi holdt på å tråkke på en rugende rype som ikke fløy før vi var en meter unna. Man kan jo få hjerteinfarkt av mindre!
Her går stien opp til selve Brydalsfjellet. Ikke rart vi ikke fant den med en gang.
En sommersnøhule på 660 moh, som selvfølgelig måtte utforskes.