Byrseteggi (04.01.2015)  5

Start point Fenno (Kyraldsdalen) (520m)
Endpoint Samme (520m)
Ascents Byrseteggi (1,025m) 04.01.2015

Byrsetteggi

Etter en fin og rask tur på Sonvesåsen, var nå turen kommet til Byrseteggi. Parkerte ved starten av bomveien til Fennostølene (som forventet ikke brøytet).
Fortsatt flott skiføre med 5-6 cm nysnø og det gikk som en drøm opp til Fennostølene. Herfra var det noe tyngre med 20-30 centimeter løs snø, men kom meg etter hvert opp over tregrensen. Her var skydekket tett og vinden betraktelig sterkere. Sikten var 50-100 meter, så jeg tok den desidert sikreste veien opp til toppen. Med god bruk av gps og speiding etter de få konturene jeg kunne se, kom jeg meg trygt opp på toppen.

Parkering på Fenno i Kyraldsdalen.
Passerer stølene øverst på Fenno.
Toppen av Byrseteggi, 1025 moh. Ikke den aller beste utsikten.
På toppen var det meget surt, så jeg tok et par bilder og vendte nesen ned igjen. I ettertid skulle jeg ha ventet litt, for få minutter senere klarnet det plutselig opp og et fantastisk vinterskue åpenbarte seg. Vinden løyet og solen skinte, så nå benket jeg meg med kaffe og matpakke (hadde egentlig tenkt å ta den i bilen) i solsiden. Etter 4 skiver og kopp småvarm kaffe, skyet det til igjen og jeg forsatte den flotte nedkjøringen med innlagte telemarksvingøvninger. Turen ned gikk altfor fort (under 10 min) og klokken 13:15 ankom jeg bilen.

Vurderte en tur til, men etter 20 minutter ventetid ved veiarbeidet ved Evanger forrige søndag og sannsynligvis en del flere biler denne siste dagen i juleferien, kjørte jeg hjemover istedenfor.

Men 5 minutter etter var dette situasjonen...
Etter lunsjpausen var det slik igjen...
Lenger ned i dalen var det flott vinterstemning igjen.
Fantastisk vinterskue etter total "whiteout" på vei opp. Fantastisk forhold for nedkjøring.