Sonvesåsen (04.01.2015)  5

Start point Voss ski og tursenter (510m)
Endpoint Samme (510m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Sonvesåsen (654m) 04.01.2015 09:30
Visits of other PBEs Voss ski og tursenter (510m) 04.01.2015 09:30

Sonvesåsen

Årets (2015) første skitur ble lagt til Voss og Sonvesåsen. Kjørte opp til det nye skianlegget "Voss ski og tursenter" og betalte 100,- for parkering. Stiv pris, men det er et stort anlegg som skal holdes i drift, så jeg betalte med et smil.
Parkerte i tett snødrev, noe som også var meldt av yr. Trakket oppover i 5-6 cm nysnø i løypen jeg trodde gikk rundt Sonvesåsen, men den viste seg å gå mot Nonshaugane. Tok av i terrenget etter 800 meter og gikk rett SV mot Sonvesåsen. Snødybden var 10-25 cm, så det gikk fint oppover i åpen skog og jeg nådde fort den "riktige" løypen fra skianlegget. Fulgte denne 50 meter før jeg fortsatte videre SV i retning toppen. Snøen lavet forsatt ned, men det var tilnærmet vindstille og flott å gå skogen. Toppen ble funnet ved hjelp av gps og et par nesten nedsnødde trugespor. Noen raske bilder før jeg returnerte i samme spor. Turen ned gikk som en drøm og før jeg visste ordet av det var jeg tilbake på den oppkjørte løypen igjen. Derfra var det knappe 7 minutter med enda mer utmerket nedkjøring, før jeg ankom bilen en time etter avgang.

Flott tur i snøvær, men dyr timepris i parkering ;-) Det er derimot et flott skianlegg med over 25 km med preparerte løyper og jeg kommer garantert til å ta med jentene på skitur ved en senere anledning.

Nå bar det videre til Fenno og tur opp til Byrseteggi.

Bred og fin oppkjørt løype mot Nonhaugane.
Parkering (kr 100,-) ved Voss ski og tursenter.
Toppen av Sonvesåsen. Ikke lett å finne uten gps i dette været.
Flott vinterstemning i lettgått terreng.