Slåttenuten (17.12.2014)  4

Characteristic Snowshoe trip
Ascents Slåttenuten (738m) 17.12.2014

Slåttenuten

Enda en "tvungen" feriedag og jeg bestemte meg for å ta turen til Hardanger for å finne ut hvor mye snø det har kommet ned i indre strøk. Det var også en fin mulighet til å prøve de nye trugene, kjøpt på tilbud i sommer.

Parkering ved bomvei på Tveit. Ikke så mye snø enda.

Parkerte ved bomveien på Tveit. Denne var, som forventet, ikke brøytet og med rundt 20-25 cm snø. Det hadde kjørt en snøskuter opp på fjellet tidligere på dagen og det gjorde turen opp mye enklere enn det den kunne ha vært. For etter hvert som jeg kom opp i høyden ble det mer og mer nysnø, og da jeg på rundt 400 moh gikk av skutersporet (nå med truger), var det over en meter snø i terrenget. Jeg sank ned til knær/lår, så jeg var ganske fornøyd da jeg kom inn igjen på sporet 400 meter lenger fremme.

Dette snøskutersporet gikk opp på snaufjellet, til hyttene ved Krokavatnet.
Flott vinterføre på rundt 300 moh.
Over 1 meter snø i terrenget, gjorde ganske tungt å gå selv med truger. Hadde vært enda verre med ski!

Sporet gikk opp til hyttene i NØ enden av Krokavatnet, hvor jeg spiste lunsj etter rundt 1t 40 minutter på knappe 3,5 km.
Turen videre på snaufjellet gikk mye lettere, da det var mer avblåst. Terrenget er lett kupert og jeg nådde toppen 45 minutter senere.

Tilbakeblikk mot hyttene ved NØ enden av Krokavatnet.
Toppen av Slåttenuten 738 moh,, med Tørrvikenuten og Vesoldo i bakgrunnen.
Lunsj i denne hytteveggen. Utsikt mot Øystese.

Turen ned gikk i samme spor som opp, og tok 1 time og 45 minutter. Fikk også pratet med hytteeieren som hadde kjørt opp sporet og han fortalte det jevnlig ble kjørt snøskuter opp (ikke løype).
Hadde jeg visst at det var kjørt skuterspor opp på fjellet, så skulle jeg ha tatt med ski. Det var utmerkede skiforhold oppe på snaufjellet og med skuterspor gjennom skogen, så hadde nok turen tatt betraktelig kortere tid. Men, sånn er det med oss som absolutt skal på nye steder, vi vet ikke før vi kommer dit. Uansett, dette kan anbefales som en fjellskitur.

Så begynte den meldte snøen omsider å dale... Utsikt østover og inn Hardangerfjorden