Nesheimsnipa / Blånipa (21.11.2014)  4

Start point Nesheim (450m)
Endpoint Samme (450m)
Ascents Nesheimsnipa (1,035m) 21.11.2014

Nesheimsnipa / Blånipa

Etter en tur på Navene tidigere på dagen, var nå planen å prøve seg på den korteste veien opp på Nesheimsnipa. Parkerte på vestsiden av Nesheimsvatnet, ved oppkjørselen til en hytte. Fulgte innmark 100 meter oppover før en svak sti tok meg opp i bjørkeskogen. Denne stien var mulig å følge opp til rundt 540 moh.

Stien var tydelig noen steder, men er nok mest brukt for å sjekke vanntilførselen for hyttene nedenfor.
Parkering på Nesheim. På vestsiden av Nesheimsvatnet.
I enden av innmark, krysset jeg denne grøften og fulgte svak sti opp mot høyre.

Deretter var det "off trail" opp gjennom bjørkeskog og myrlendt terreng til jeg nådde kammen opp på Kamben (!). Her var det nokså tydelig sti helt opp til 780 moh.

"Kamben" sett fra oppsiden.

Videre er det noe dyretråkk/sti, men terrenget er helt uproblematisk å gå i, så det er ikke nødvendig å lete etter sti. Jeg vurderte en stund om det var mulig å komme opp den bratte sørsiden. Det er nok mulig, men snø og is og frossen barmark gjorde at jeg ikke prøvde meg. På vestsiden er det tydelig, men bratt sti opp. Den er også merket fra oversiden.

Markering av passasjen ned den bratte sør- og vestveggen av Nesheimsnipa

Jeg nådde toppen etter 1t 35 minutter og hadde lunsj rett nedenfor toppen. Skivebom fra yr.no, som hadde meldt sol, la ingen demper på godfølelsen av å være ute på tur, selv om det etter hvert også begynte å snø. :-)

Toppen av Nesheimsnipa, 1035 moh. Fin lunsjplass nedenfor varden til høyre.

Turen ned gikk samme rute som opp og forløp helt uproblematisk og jeg var nede til bilen igjen klokken 14:30, etter å ha brukt rett over timen ned igjen.