Navene (21.11.2014)  4

Start point Vinningsleitet (725m)
Endpoint Samme (725m)
Ascents Navane (970m) 21.11.2014

Navene

På vei inn i Eksingedalen var det nå på tide å få med seg denne "enkle" toppen, så jeg parkerte på Vinningsleitet kl 0945, snørte på meg de flett nye Crispi fjellstøvlene, fant frem stavene (heldigvis) og la i vei mot stistart. Fem meter inn på stien holdt jeg på å fullstendig havne på rygg, hadde det ikke vært for de medbringte stavene. Det var nemlig klink is under en halv centimeter med snø/rim, i store deler av stien. Turen videre gikk derfor med høy forsiktighet og gjerne på kanten av stien, og jeg kom meg trygt opp på toppen etter 40 minutter. To varder, som begge ser (og ble målt omtrent) like høye ut, utgjør toppen av Navene. Utsikten er best ned mot Teigdalen, samt ned til Vinningsleitet (stupbratt).
Været var ikke på topp, men lite vind gjorde det mulig med en kopp kaffe og knekkebrød like under toppen, før jeg returnerte omtrent samme vei ned igjen.

Gode parkeringsmuligheter på Vinningsleitet, rundt 100m fra stistart.
Etter ca 650 meter deler stien seg. Gå opp til venstre for å nå toppen av Navene.
Stistart mot Navene.
En av de to topp punktene på Navene, 970 moh. Toppen bak til høyre er Byvasshovden, 1080 moh.
Sporet opp er den beste ruten.