Sauaskarshorga og Svartavasshorga (30.09.2014)  4

Ascents Sauaskarshorga (1,124m) 30.09.2014
Svartavasshorga (1,409m) 30.09.2014

Sauaskarshorga og Svartavasshorga

Startet (og parkerte) ved veikrysset opp til Krokar på rundt 40 moh. Gikk opp til en grind (som sto på halv åtte) hvor det er merket sti opp til venstre (ikke skilt). Deretter var det 650 bratte høydemeter på god, men meget sleip sti, opp til Heimadalen. Videre derfra krysset vi Krokaelven og fulgte et dyretråkk opp mellom Kufjellet og Sauaskarsnuten. (Mangler vel bare Geitafjellet...). Deretter lett terreng opp til toppen av Sauaskarsnuten, 1142 moh.
Sti start et par hundre meter fra gården på Krokar.
Korteste rute opp til Sauaskarshorga går på dyretråkk opp skaret til høyre i bildet.
Ankommer toppen av Sauaskarshorga etter 2,5 timer og 1125 tunge høydemeter.

Etter kaffe og lunsj like nedenfor toppen var det videre mot massive Svartavasshorga. Et stort, grått, steinete og langdrygt fjell. Starten opp fra Fossdalsvatnet krever noe rutefinding for å komme seg opp det bratteste partiet, men deretter er det grei skuring videre. Oppe på topp platået minner det hele om Hallingskarvet, kun gråstein overalt. Toppen punktet ble nådd 1 time og 20 minutter etter at jeg forlot Sauaskarshorga. Været var bedre, det var et stort hull i skydekket akkurat over Svartavasshorga, men en iskald vind gjorde at vi ikke oppholdt oss på toppen lengre enn nødvendig.

Tilbakeblikk ned den lange og dryge nordkammen til Svartavasshorga. Sauaskarshorga kan skimtes bak.
Toppen av Svartavasshorga, 1409 moh.

Topp punktet på Svartavasshorga ligger langt sør på massivet og jeg har lurt på om det går sti ned Bjørnstig siden jeg var i disse traktene sist, så jeg bestemte meg for å gå ned mot Urdavatnet og gjøre en rundtur av det hele. Det ble en flott tur langs en stupbratt fjellside ned i Bakdalen og flott utsikt mot Pyttabreen. Videre ned Bjørnstig går stien ned rett mot øst. Her er det bratt, så dersom man ikke får med seg hvor stien stien går, tror jeg at det er meget vanskelig å komme seg ned i til Svartavatnet.

Flott og bratt ned i Bakdalen
Utsikt videre ned mot Svartavatnet og senere Krokadalen og Heimadalen. Knottaberget (1154 moh) til høyre og Heimadalsberget (1144 moh) i bakgrunnen.
Her "forsvinner" stien utfor, men frykt ikke, den fortsetter, om enn bratt, videre ned...:-)

Trygt ned Bjørnstig gikk vi over en ikke navngitt knaus før vi kom oss ned i dalen ved foten av Knottaberget. Videre ned var det delvis sti til Krokadalen, deretter god sti fra Krokastølen tilbake til Heimadalen. Så ventet 600 bratte og sleipe høydemeter ned til bilen.

Høsten er ankommet i fjellet. Her fra Krokadalen, med Sauaskarshorga i bakgrunnen
Utsikt fra Heimadalen og ned i fjorden. Bare 600 hm igjen nå...

Alt i alt en lang og tung, men flott tur i greit vær. Formen var ikke helt på topp, så det gikk litt tregere enn vanlig og derav kun terningkast 4. Rundturen ned Bjørnstig kan anbefales, men øker lengden og tidsbruken med en god del. Totalt 17 km og 1645 høydemeter.