Bunuten og Vatnasetenuten (21.09.2014)  5

Start point Indre Bu (180m)
Endpoint Samme (180m)
Ascents Bunuten (1,018m) 21.09.2014
Vatnasetenuten (1,314m) 21.09.2014

Bunuten og Vatnasetenuten

Start fra Indre Bu etter anvisninger fra Runemb (Rune Blomberg)s rapport. Ikke spesielt med parkeringsmuligheter, men fikk nå satt fra meg bilen på et vis (av og til er det greit med 4x4).

Ikke særlig tilrettelagt med parkering, så jeg satte fra meg bilen så langt ute til siden som mulig.

Fulgte den minst begrodde skogsveien oppover. Ved ett tilfelle var det noe tvil om hvilken skogsvei jeg skulle ta, men gikk på den som så ut som var tegnet inn på kartet (faktisk mer begrodd enn den andre) og dette stemte. Ved enden av skogsveien er det bare å krysse elven og følge stien opp gjennom alle rognebærskuddene, før den dreier inn i skogen og blir lett å følge til godt over tregrensen. Oppe på rundt 800 moh er det plassert en "saltstein" til sauer og her er det litt vanskelig å se hvor stien fortsetter, men gå rett opp så blir den tydelig etter hvert.

Ved enden av skogsveien krysser man elven midt i bildet og  følger svak sti oppover langs elven før den dreier inn i skogen ca 100 meter lenger oppe.
Ved enden av skogsveien krysser man elven midt i bildet og følger svak sti oppover langs elven før den dreier inn i skogen ca 100 meter lenger oppe.
Utsikt mot Ulvik og Osafjorden fra like over tregrensen.

Ankom Bunuten etter 1t 45 minutter. Været var fortsatt overskyet det var noe sur vind, så jeg gikk ned igjen i sadelen for en kopp kaffe og noen skiver. Videre går det litt utydelig sti fra sadelen som treffer igjen stien fra Bu like før pkt 998. Stien herfra (og til Busete antar jeg) er "nymerket" med orange og var meget lett å følge. Flott og lettgått terreng, med mye sva og lite myr. Tok av fra merket sti like før Storavatnet og fulgte en kam oppover mot Vatnasetenuten. Her er det også mye sva som er flott å gå på når det er tørt, men kan være utfordrende dersom de er våte og man har slitte såler på fjellstøvlene (som meg). Men i dag var det ikke noe problem, stort sett tørre og fine forhold.

Toppen av Vatnasetenuten, 1314 moh. Været var nå i ferd med å endre seg til det bedre.

Etter ytterligere 1 time nådde jeg toppen av Vatnasetenuten og kunne ta en ny liten matpause. Nå begynte så vidt solen å skinne gjennom, så jeg ble sittende en god halvtime å nyte "det å være på fjellet". Men, etter kaffe og kvikk lunsj, og et sokkeskift (terrenget var søkkvått opp til Bunuten), var det på tide å komme seg ned av fjellet igjen. Dette gikk helt uproblematisk og jeg kom fort ned igjen til skogsveien. Her oppdaget jeg en sti jeg fulgte ned for å se om det finnes alternative startpunkt for Bunuten, men mistet den i granskogen og endte opp med å måtte forsere innmark og to gjerder for å komme meg tilbake til bilen. Anbefaler andre vandrere til Bunuten om å gjøre det enkelt og følge skogsveien...

Været ble etter hvert betraktelig bedre. Her rett før nedstigningen begynner. Ca 960 moh.