Finnan & Alnestinden. (10.07.2020)

Start point Alnesreset (832m)
Ascents Alnestinden (1,663m) 10.07.2020
Finnan (1,786m) 10.07.2020
Fortsatt bra fonn nede ved veien.

- Finnan-bonus.

Nysnø tidligere i uka, og fint værvarsel for første del av dagen, førte meg nok engang til Trollstigen. Håpte på fint føre på Alnestinden. Konstaterte sist lørdag at skisesongen nok var over på Finnan, men den gang ei... fant ut at jeg skulle sjekke. Etter nattefrost var snødekket tilfrosset på morgenen, og dermed var det igjen skiføre opp hele sørryggen på Finnan, og videre ut til skaret mot Midttoppen. Mangel på stegjern/isøks gjorde at det var helt uaktuelt med noe skarkryssing. Oppe på Finnan-platået (o. 1700 meter) var det sågar litt tørr styresnø.
Etter turen på Finnan dro jeg opp ryggen til Alnestinden før retur vanlig vei. Nå var snøen tina etter nattefrosten. Føret var veldig fint, men det øverste laget løste lett ut i bratta i øvre halvdel. Videre nedover mot vegen var snøen fastere, men fortsatt meget bra føre. To meter bæring ved fossen.