Vinsåshornet - Såthornet - Blåfjellet. (27.06.2020)

Start point Hole, Geiranger. (251m)
Ascents Vinsåshornet (1,344m) 27.06.2020 10:42
Litlesåthornet vest for (1,490m) 27.06.2020 11:35
Litlesåthornet (1,577m) 27.06.2020 11:55
Såthornet (1,760m) 27.06.2020 12:50
Blåfjellet (1,775m) 27.06.2020 13:42

- Geiranger på sitt beste.

Det gikk mot slutten av en lang periode med fint og varmt sommervær. Fikk en tanke om at det kunne vært kjekt å tatt en skitur i Geirangerområdet på tampen av sesongen. Etter litt kartstudier blei det konkretisert til kommunetoppen i Stranda, Blåfjellet (1775), som hovedmål for turen. Sjekka snøforholda i området etter beste evne, og konkluderte med at det sannsynligvis vil være et fordelaktig prosjekt.

Vi hadde sett oss ut tre mulige rutealternativer: 1) Lang og hovedsaklig svært flat skitur fra Djupvatnet. Skiføre hele vegen. 2) Fra Kvanndalsetra via Heimstevatnet/Djupdalen/Såthornet. Bæring opp første lia, deretter usikre forhold opp fra/i Djupdalen med vatn og bratte fjellsider. 3)
Fra Hole via Grinddalsetra. En del skibæring i starten, men med mulighet for fin rundtur/ryggtravers fra Grinddalen.

På ski i Grinddalen etter halvannen times skibæring.

Valget falt på det siste alternativet, med god sti opp i Grinddalen. Etter å ha funnet parkering i ei lomme ved Hole hytteutleige, brukte vi en time til setra, og deretter en halvtime innover dalen, før vi fant ei snøstripe ned mot myrene rundt Stillelva på drøye 850 m.o.h. Etter litt av og på med skia i starten kryssa vi på godt føre helt til topps på Vinsåshornet, med svimlende utsikt over Geiranger.

På Vinsåshornet mot Geiranger.

Mot Dalsnibba og Blåtind/Skjerdingdalsegga fra Vinsåshornet.

Fine forhold på traversen videre fra Vinsåshornet.

Straks på "Litlsåthornet vest for". Vinsåshornet i bakgrunnen.

På veg opp mot Såthornet. Storbarden ruver i bakgrunnen.

Nå var det supre forhold innover mot og over Såthornet og videre til Blåfjellet, kun med noen få korte bærepartier. Vi var litt spente på nedkjøringa fra toppen gjennom Grinddalskupa, men vi hadde fått god anledning til å studere rutealternativer på tur innover. Fra toppen fant vi et fint snøfelt avslutta av ei artig renne ned mot Kupavatnet. Videre valgte vi å følge elvegjelet ned til fossen nederst. Der blei det 100 m skibæring ned bratt egg før vi igjen entra snøen under fossen. Ved å runde dalen i "skyggesida" kom vi oss på ski fram til der vi hadde satt igjen joggesko og satt på oss ski på formiddagen.
Returen gikk i god sommervarme ned lia til Hole. Kjekt å se Geiranger uten dampende cruiseskip forresten, men med mye norske campingturister. Vi stoppa ikke her, men ved Eidsvatnet, for en kort nedkjøling. En meget vellykka tur.

Issoleie på Såthornet.

På veg mot Blåfjellet.

På Blåfjellet etter travers fra Såthornet.

Varden på Blåfjellet i ferd med å tine fram etter en lang vinter.

Akkurat fjordutsikt fra toppen. Mange kjente Sunnmørsfjell i det fjerne.

Fint ned sørsida av Blåfjellet.

Artig renne nederst.

....

Såthornet fra Grinddalskupa.

Fossen innerst i Grinddalen.

Etter kort bæring forbi fossen var det på med skia igjen.

Fant heldigvis skiføre langt framover i "skyggesida" av Grinddalen.

Artig rute ned langs elva.

Grinddalsetra.

Tilbakeblikk mot Vinsåshornet fra setra.