Skarfjellenden (24.06.2020)

Start point Alnesreset (860m)
Ascents Skarfjellenden Sør (1,285m) 24.06.2020 14:34
Skarfjellenden fra Alnesreset, sørtoppen til høyre.

- Sommerlig rennekjøring.

Etter turen på Ringshornet var dagen fortsatt ung. Derfor fant vi ut at vi skulle avlegge Skarfjellenden et besøk.

Etter litt vurdering på startsted parkerte vi på toppen av Alnesreset. Det blei litt av og på med skia bort til nordryggen av sørtoppen, der vi tok på skarejerna. Sommersnøen har blitt ganske fast nå, og ruta opp er relativ bratt. Etter litt trøbbel med gjennomblaute feller, jeg gikk til slutt over til stegjern/skia på sekken, kom vi opp på sørtoppen. Ryggen videre mot hovedtoppen så etterhvert litt steinete ut. Tida vår så også ut til å løpe ut for dagen, så da blei dette snupunktet. Konstaterte forøvrig bra snødekke innover Isglupane. Veldig fin utsikt oppe på sørtoppen, så vi tok oss tid til å nyte den, før vi returnerte ned nordrenna på sammenhengende snø til det lille tjernet på ca. 780 m.o.h. Derifra 100 hm skiretur opp til bilen på Alnesreset.

På veg opp mot Skarfjellenden.

- Utsikt fra Skarfjellenden Sør (1285 m.o.h.)

Alnestinden, Finnan, Kongen og Bispen.

Ringshornet og Småholtinder.

Slettvikane og øvre deler av Valldal. Bjorstadfjellet og Slufsekoppen til venstre, Ringshornet helt til høyre.

Mot Skarfjellet. Kulehøgda til høyre. Isglupane i mellom.