Midtsommerkveld på Stigbotthornet. (19.06.2020)

Start point Strupen (740m)
Ascents Stigbotthornet (1,597m) 19.06.2020 21:42
Vestre Stigbotthornet (1,592m) 19.06.2020 22:13
Visits of other PBEs Strupen bru (750m) 19.06.2020 19:19
På Vestre Stigbotthornet

Varme og fine sommerdager for tida. Denne fredagskvelden tok vi turen til Trollstigen igjen. Valgte Strupen som utgangspunkt, der snøstripa (såvidt) var sammenhengende opp mot Stigbotthornets vestvegg.

Etter å ha veksla noen ord med en kar som hadde vært inn til Mannen på langrennski, la vi i vei litt før halv åtte. Vi runda inn i Stigbotn og skrådde opp mot Stigbotthornets nordvendte botn. 10 meter klyving og snøbakke på stegjern brakte oss opp i den solfylte botnen.
Vi kryssa oss på ski videre opp til toppryggen og la først turen mot den høyeste av toppene. Mens det hadde vært litt vind nede i botnen var det helt vindstille oppe på ryggen, og god sommertemperatur. Snøen lå fortsatt nesten helt til topps.
Etterpå fulgte vi ryggen tilbake mot Vesttoppen, delvis på ski, og på slutten opp fin klipperygg til toppen. Etter å ha kikka over kanten ned på Stigrøra, la vi skituppene nedover i dagens siste solstråler. Etter å ha kjørt øvre del i botnen mot nord, tråkka vi oss noen høydemeter opp i den karakteristiske vestrenna, og de siste 600 høydemetrene ned til bilen.
Ferske spor etter vår returrute, muligens fra formiddagen samme dag. Begynner forresten og bli litt grus og småstein i enkelte partier av renna nå. Kjørte rett inn på ferja på Åfarnes, og slapp dermed en times venting.

Sammenhengende snøstripe fra Strupen/Alnesvatnet opp mot Stigbotthornets vestvegg.

Litt klyving og bratt snøbakke måtte til opp langs fossen til den nordvendte botnen.

Vi legger Isterdalen under oss i kveldssola.

Vindstille og god temperatur på toppryggen. Her på veg mot hovedtoppen, vesttoppen i bakgrunnen.

Utsikt sørover, bl.a. mot Skarfjellet.

På ski langs ryggen mellom de to toppene. Seinere tok vi skia på sekken til topps på vesttoppen.

Ankomst Vestre Stigbotthornet.

Etter skygge i selve vestrenna, fikk vi igjen sol på veg ut av renna.

Trollstigen slynger seg ned under oss.

På ski i dagens siste solstråler. Storgrovfjellet i bakgrunnen.