Slotthøa-traversen (14.06.2020)  6

Start point Holbuvatnet (795m)
Ascents Holbuhaugen (975m) 14.06.2020 08:40
Slotthøa Sørøst (1,747m) 14.06.2020 11:50
Søre Slotthøa (1,833m) 14.06.2020 12:20
Nordvest for Søre Slotthøa (1,831m) 14.06.2020 12:45
Nordre Slotthøa (1,843m) 14.06.2020 15:00

- Fullklaff!

Det var sein åpning (12. juni) av Aursjøvegen i år på grunn av mye snø. Med gode værmeldinger lå det til rette for å forsøke seg på Slotthøtraversen denne søndagen. Ei mulig tilskying på ettermiddagen gjorde at vi heiv oss rundt på morgenkvisten, og rett over kl. 8 var vi klar for start fra Holbudammen.

Snøstriper ga fint skiføre fra start, og etter litt labyrintgåing kom vi inn på en brei korridor. Den leda oss likegodt rett på sørsida av Holbuhaugen, som vi da avla et besøk. Fin utsikt. Fortsatte videre ned mot Reinsvatnets bredder. Etter klarvær på natta var føret veldig fint innover i retning Blåbotnen. Vi fulgte forøvrig stedvis et par spor som ikke var altfor mange dager gamle.

Ikke GPS-sporing på denne turen. Omtrentlig rute lagt er inn her.

Etter litt labyrintgåing i starten kom vi straks inn i en brei snøkorridor.

Utsikt fra Holbuhaugen.

På veg inn Blåbotnen.

Tilbakeblikk i Blåbotnen. Storkalkinn ruver i bakgrunnen.

Vel oppe av bratta innerst i Blåbotnen tok vi ei lita matpause, før vi satte kursen for Slotthøas topper. Så at det var sammenhengende snøfelter opp langs ryggen mot sørøsttoppen, og spanderte på oss en avstikker dit. Fant skiføre det meste av vegen videre ned i skaret mot sørtoppen også.

Mellom Blåbotnhalsen og Slotthøa. Drar kjensel på den store kvite østsida av Kleinegga i bakgrunnen.

Fra sørøsttoppen mot Slotthøas sørtopp.

"Smalt" skiføre og et kort bæreparti ned fra sørøsttoppen.

Vi har lagt sørøsttoppen bak oss, og er på vei mot Slotthøas sørtopp.

Men vi hadde ikke tenkt å snu på sørtoppen. Planen var å fortsette traversen videre til nordtoppen. Etter å ha vært bortpå "Nordvest for Søre Slotthøa", tok vi av fellene og rant et par hundre høydemeter nedover, avbrutt av en liten urpassasje. I stedet for å leite opp snøfelt sør for eggen sikta vi oss rett inn på skarpeggen og festa skia på sekken.

Nordre Slotthøa. En del terreng bort dit.

Skia på sekken og klar for eggtravers.

Eggen blei etterhvert ganske kvass, og randostøvler er vel ikke det optimale fottøyet i slikt terreng. Sjøl om ryktene sier at en må sitte skrevs over å ri på eggen her, fant vi små fottak og hyller, hovedsakelig på sørsida av eggen, som kunne benyttes samtidig som en holdt seg langs kanten. Eggen flata etterhvert ut, blei breiere og var bare avbrutt av et og annet opptak.
Der fjellet reiser seg mot nordtoppen valgte vi ei direktelinje kombinert av klippeegger og bratte snøfelt, og skia satt på sekken helt til toppflata. Det viste seg å være ei spennende og ikke minst framkommelig linje.

Tilbakeblikk mot eggtraversen fra sørtoppen.

Oppe på Nordre Slotthøa.

Fra Nordre Slotthøa mot bl.a. Vikesaksa, Fløtatind, Breidtelnebba og Skjorta.

Vi så at vi kom til å bruke dagen på denne turen og sendte melding hjem og "bestilte" middagslaging. Det var nemlig som et unntak mobildekning her på toppen.
Fra turens fysiske høydepunkt, fulgte nå turens andre høydare, skikjøringa ned Slotthøas nordside. Vårens beste var den klare meldinga fra Brynhild. Kan vel ikke si meg uenig, sjøl om det har vært "hinsides" mange skidager siste månedene å sammenligne med.
Med et nødskrik kunne vi ha på oss skia helt i fra toppen, men det varte ikke lenge før vi var ute på breen som strekker seg nedover fjellsida. Nærmere perfekt sommerslush kommer en ikke i våre øyne. Litt spente var vi på bratthenget nederst. Det er noen klippepartier en bør treffe i mellom. Det er nok flere alternativer, men stor var gleden da jeg lurte meg ut på henget, og så skibakken strekke seg helt til bånns. Vi traff!

Vi setter kursen ned nordsida med fjell rundt Eikesdalsvatnet som kulisser i bakgrunnen.

Breen her danner en jamn og fin skibakke i øvre halvdel.

.....

Brattere ned henget i nedre halvdel, men på "perfekt" føre blei det en nytelse.

Litt slakere igjen under bratteste henget.

....

Nå gjensto transportetappa tilbake til bilen. Føret hadde holdt seg overraskende bra. Uten feller og med laus hæl kombinerte vi staking, dobbeltak og diagonalgang mellom de korte glistrekka. Og været det holdt dagen ut...så det blei en riktig fin avslutning på en fin dag.

Etter ei slik nedkjøringa satt smilet løst hele vegen tilbake til bilen.

Langs Reinsvatnet.

Snøbrukryssing nær Holbuvatnet.

Nesten turfølge

Written by j_snorre 15.06.2020 08:12

Hadde egentlig tenkt å gå samme tur den dagen, men vondt i kjørevilja på morgenen gjorde at vi endte opp i Isfjorden i stedet for. Gleder meg til rapporten kommer.

Sv: Nesten turfølge

Written by GeirI 15.06.2020 08:17

Legg merke til at det som et unntak deles ut terningkast her :)