Breitelnebba (21.03.2020)

Start point Brandstad (184m)
Ascents Breitelnebba (1,737m) 21.03.2020 14:36
Slotet (1,210m) 21.03.2020 16:23
Visits of other PBEs Brandstad p-plass (179m) 21.03.2020 10:01

- Vakrere blir det ikke.

En flott lørdag var i emning. Mulighetene var mange. Vi valgte å dra inn til Brandstad i Øksendalen. Hadde tanker om å "logge" noen nye topper i området. Det var flere minusgrader da vi kjørte innover dalen, og de ti centimetrene med nysnø som hadde kommet kvelden før så fjærlette ut.
Det var en viss aktivitet på parkeringa da vi ankom Brandstad, og de første hadde allerede tråkka spor langt oppover mot Saufjellet. Første tanken var at med opptråkka spor kom vi lett oppå fjellet. Eller kanskje vi i stedet skal ta rake veien mot Breitelnebba? Som sagt så gjort. Gjelder å ikke oppsøke store folkemengder for tida.....

På snøskuterpreparert veg gikk det lett innover dalen. Slotet ruver i bakgrunnen.

Etterhvert fikk vi sola i ansiktet innover dalen. Jønnstadnebba rett i mot. Vi tok opp fra dalen på en av ryggene som er synlig foran denne.

Slotet.....

Vi nærmer oss skogrensa. Litt bratt og skogatrongt her og der lenger nede. Nok en gang Slotet i bakgrunnen.

Tilbakeblikk mot Øksendalen. Kjente og kjære fjell i bakgrunnen.

Oppe på kanten kom ruvende Vikesoksa (t.h.) og dagens hovedmål, Breitelnebba til syne.

Litt brøyting innover. Ryggen oppe på Breitelnebba så fin ut. Spennende å se hva som skjulte seg rundt hjørnet i nedre del.

Langdrygt innover Breitela, men flott var det. Jønnstadkollen, Skrondalsnebba og Hjellbønebba på andre sida av dalen. Kleivhøa delt av høyre bildekant.

Det gikk stort sett greit i flanken opp mot Breitelnebbas nordrygg. Litt skjulte steiner i øvre del, og 20 meter bæring i ur over kanten til snødekt rygg.

Fint føre oppover nordryggen. Fløtatinden og Skjorta ruver i bakgrunnen.

Straks på toppen. Stor varde frampå kanten. En mindre varde og høyeste punkt lå ca. 100 meter bak. Helt vindstille og varme i sola var det der oppe.

Skikos ned nordryggen.

..og i nordvestflanken.

Deretter blei det lange glistrekk. Farvel til Breitelnebba.

På veg opp mot toppen av Slotet i ettermiddagssola.

Topputsikt fra Slotet: f.v. Jønnstadnebba, Reinstindane, Midtfonntindan og Breitelnebba.

På Slotet. f.v. bak Litlskjortene, Åbittinden, Trolltinden, Glennfjellet, Litl- og Storgladnebba. Fra Slotet kom vi etterhvert inn i skyggen og traverserte bort på normalvegen fra Fløtatind/Saufjellet. Det var fortsatt noen på veg ned fra Fløtatind. Fint føre ned til skogen, og greit på oppkjørt løype videre til Brandstad.

Breitel

Written by Þróndeimr 25.03.2020 12:30

Ja, dette var en over gjennomsnittet bra dag på mange vis! Ser jeg har tatt ett bilde av dere to på toppen fra turen min samme dag opp Litlgladnebba.

Sv: Breitel

Written by GeirI 25.03.2020 18:43

Se der ja. Var vel brukbart på Litlgladnebba også tenker jeg...

Vakrere blir det ikke

Written by Kjell51 23.03.2020 10:46

Er så enig, der traff dere blink både med turvær og med føre. Og takk for at vi andre får oppleve turen gjennom deres flotte bilder

Sv: Vakrere blir det ikke

Written by GeirI 25.03.2020 09:48

Takk for det. Blir som ei turdagbok dette. Kan det gi tips og inspirasjon for andre i tillegg er det kjekt.