Ausekaret - Sykkylven. (19.02.2020)

Start point Fausaskiftet (336m)
Ascents Auskjeret (1,203m) 19.02.2020 14:59
Start fra Fausaskiftet. Fuktig snø med et ørlite nysnølag.

- Roadtrip til Sykkylven.

Med vinterferie og konebursdag brukte vi dagen på en tur til Sykkylven for å utforske litt nytt terreng samt besøke Hardhaus Sport. Det var regn- og sluddbyger i Molde og på kjøreturen sørover, men i Liabygda dukka sola opp i fjellsidene. Lovende....

Etter å ha passert travle områder både på Strandafjellet og ved Fjellsetra blei dagens turmål Ausekaret, en ukomplisert skibakke med jamn stigning av varierende bratthet. Bra det når det var Marius sin første randotur for sesongen. Sola glimra med sitt nærvær store deler av turen opp, trass i at det lå en del lave skyer rundt omkring. En håndfull turgåere lå foran oss i løypa og hadde tråkka et utmerket spor. Snøen var litt fuktig og skorpete nederst, gikk over til kram lenger opp, og blei stadig tørrere... ..og djupere. Selv toppryggen, som er svært værutsatt, var begunstiga med et fint styrelag. Lite vind på tur opp, men en kald trekk på toppen. Nedkjøringa blei like bra som vi hadde tenkt oss, sola blei med stort sett hele veien ned også.
Vi kjørte Marius til fotballbanen i Sykkylven og var på Hardhaus Sport presis kl. 17. Hjemturen forløp også greit sjøl om vi missa ferja på Furneset med 30 sek.

Drømmeland. Et slakere parti før selve toppryggen.