Skitur på Hornaksla. (29.05.2019)

Start point Vengedalen (620m)
Ascents Hornaksla (1,511m) 29.05.2019 11:44
Bonusvinter i Vengedalen.

- Nok en bonusvinter.

Etter et noen dager med kjølig vær og nedbør som snø i fjellet, så det ut til å kunne bli litt lettere denne formiddagen. Etter klarvær siste del av natta, var det en fin morgen. I alle fall fikk jeg en ide om å ta en skitur fra innerst i Vengedalen og opp i mellom Olaskartinden og Hornet, en tur som jeg også tok i starten av juni for ti år sida. Noe usikkert hvordan været ville arte seg både i forhold til vind og byger, men jeg dro nå avgårde.
Det var nydelig vær da jeg kjørte inn Vengedalen i 9.30-tida, med blå himmel og nysnødryss på skogen. Ikke den ruta som gåes oftest i Romsdalsfjella vil jeg anta, men det skulle vise seg at jeg fikk litt brøytehjelp denne dagen.

Der stien går til Litlefjellet var vegen fortsatt sperra av ei snøfonn. Dermed blei det turstart herifra. Prøvde meg med ski på snøfonner i starten, men i praksis var det skibæring langs veien noen minutter til der det er naturlig å ta av vegen mot Hornvatnet. Heifra var det mer eller mindre sammenhengende skiføre.

Kom inn på et skispor ved bredden av Hornvatnet. Regna med at det var Erwin som hadde brøyta veg, en antagelse som viste seg å være riktig. Behagelig med oppgått spor i bratta oppunder Romsdalshorn.

Mot Olaskartinden.

Oppe i botnen mellom Hornet og Olaskartinden gikk sporet langs sommerstien mot Olaskarvatnet. Dermed blei det opp til meg å legge et spor videre. Mens det litt lenger nede var kram nysnø, var det her i 1000 meters høyde knusktørr nysnø.

Måtte passere ei "bregleppe" ved svaene inne i botnen (bilde tatt på returen). Etter det var det bare å krysse seg oppover. 20-30 cm nysnø oppe i sida her. Ubunden på fast underlag, med noe vindpåvirkning i overflata. Jeg så nå at Erwin kom inn i botnen fra høyre og fulgte mine spor oppover.

Litt usikkert hvor lenge lysforholda ville være ok, så jeg droppa Olaskartinden (i bakgrunnen) og la etterhvert kursen mot Hornaksla.

Måtte ha meg en tur bort mot Hornet og utpå kanten mot Romsdalen.

Da jeg gjorde meg klar for nedkjøringa kom Erwin også. Han måtte også ha seg en tur bort mot Hornet.

Signert fjellside. Tross en del skyer og lette snøbyger var vi heldig med lyset.

Fint skiføre helt ned til vegen innerst i Vengedalen.