Lille Vengetinden (08.05.2019)

Start point Venjedalssetra (373m)
Ascents Lille Venjetinden (1,822m) 08.05.2019 13:13
Visits of other PBEs Venjedalssetra p-plass (380m) 08.05.2019 08:39

- En drømmedag i fjellet.

Supre forhold i Vestgjelet. Mistanken om fine forhold er bekrefta.

Etter sommerlige temperaturer og stor snøsmelting i siste halvdel av april kom bonusvinteren i starten av mai. Meteren med nysnø i fjellet den siste uka, kjølig bygevær men relativt små mengder nedbør de siste dagene. Blånebba til frokost. på mandag vitna om fine forhold i fjellet. Da en kjølig men fin dag sammenfalt med fridag for Brynhild og meg måtte det bli en ny tur til Vengedalen denne onsdagen.

På skare med et ørlite lag nysnø la vi i vei fra setra. Snøen blei gradvis lausere oppover lia mot innsteget til Vestgjelet. Denne gang valgte vi å gå opp ved fossen i bånn av gjelet (stegjern/isøks). Stor rasvifte fra tidligere i vinter gjorde at høydeforskjellen ikke var altfor stor. Det var litt smågrufsete her, med djup nysnø på is, sva og stein, men med litt tålmodighet kom vi opp.

Oppe i gjelet fant vi fort skiføret igjen og kryssa oss møysommelig oppover. Mistanken om fine forhold blei stadig sterkere bekrefta. Opp bratteste delen av nordvestflanken på Lille Vengetind valgte vi å ta skia på sekken, og det blei noen meter med snøsvømming over kanten.

Det var nesten vindstille på toppen. Utsikten her oppe var som vanlig upåklagelig (i godvær vel og merke). Vi registerte forøvrig stor aktivitet på Blånebba. Etter ei matpause gjorde vi oss klar for returen, som blei rein nytelse. En nesten evigvarende bakke med god snø. Seksjon for seksjon med små stopp i mellom for å nyte kjøringa og utsikten, akkompagnert av små snø- og isklumper som hadde begynt å røre på seg i solveggen under Store Vengetind.

I bånn av Vestgjelet valgte vi nå å traversere (stegjern/isøks) til høyre opp lita hylle til rampa nord for fossen. Så fulgte nye meter med drømmesnø før det blei gradvis fastere ned mot vegen, hvor snøen hadde begynt å bli fuktig i sola. Det blei litt staking fram vegen, før vi sklei gjennom den grønne bjørkeskogen ned til setra....

Noen få dager egner seg bedre for skikjøring i Vengetindene enn de fleste andre. Dette var absolutt en av disse dagene.

Missing title

Written by janyga 09.05.2019 21:08

Ble drømmeturen dette ser det ut til, Geir. Artig å få slike forhold i Vestgjelet!

Sv:

Written by GeirI 10.05.2019 17:33

Javisst, lever et par dager på denne :)