Blikåsen - bedre enn sitt rykte? (27.04.2019)

Start point Åbakkvegen (179m)
Characteristic Expedition
Ascents Blikåsen vest (292m) 27.04.2019 11:32
Blikåsen (299m) 27.04.2019 12:18

- Blikåsen - definitivt bedre enn sitt rykte.

Fikk plutselig lyst til å besøke et par av de intetsigende åsene på restanselista. Satte kursen inn fjorden, over Osmarka og tok sideveien mot Blikåsen og Åbakkan. Så fort jeg var ved foten av dette dagens første mål fant jeg ei lomme å sette bilen i. Lettvektsekspedisjonen - shorts og trøye i det flotte vår- (eller var det sommer-) været, satte kursen direkte mot målet. Myrene var fortsatte paddeflate etter vinterens snø, og spesielt våte var de heller ikke.

Öppna landskap - lettgåtte myrer på Blikåsen. Åbakkfjellet kan skimtes over tretoppene.

Typisk Blikåsterreng. Bedre med myrer enn lyngvassing.

Utsikt mot Reinsfjellet og Litj-Reinsfjellet.

I og med at terrenget var riktig så åpent og trivelig tok jeg turen utom kartets punkt 292 også. Her er jeg i ferd med å krysse bekken i sadelen mellom de to Blikåstoppene. Vettafjellet skimtes forøvrig i horisonten. GPS'en viste forøvrig en høyde på 303 meter på vesttoppen, hmm litt i meste laget. Var spent på hva den ville vise på åsens høyeste punkt.

Beviset, toppen av Blikåsen er nådd. GPS-en viser bare 287 meter (!).

Ved en sjekk av detaljert høydegrunnlag i ettertid har toppen fortsatt en høyde på 299. Vesttoppen når opp mot 294 m.

Ferden gikk videre til Angvika, der matpakka blei inntatt ved fjorden med utsikt mot Angvik gamle handelsted.