Svorundfjellet & Roksdalskammen. (24.04.2019)

Start point Nyhusan (605m)
Ascents Svorundfjellet (1,647m) 24.04.2019 11:43
Roksdalskammen (1,590m) 24.04.2019 12:38
Visits of other PBEs Nyhusan p-plass (605m) 24.04.2019 09:17

- Fra vår via sommer til vinter og tilbake til vår igjen.

Måtte en tur til Oppdal (VPG) for å få blokka/fiksa noen sko. Hva passa vel bedre med å kombinere med en tur undervegs? Peila meg ut en rundtur over Svorundfjellet og Roksdalskammen fra sør. Vel oppe av Sunndalen og Gråura svingte jeg av på vegen til Klevgardan og parkerte på Nyhusan turparkering.

Gikk bare opp første kneika på traktorvegen til setra før jeg kunne sette på meg skiene. Sola varma allerede svært godt her nede i lia, og snøen var sporadisk råtten oppover vegen.

Opp lia var det ikke mye snø bortsett fra en solid såle på vegen, men oppe ved Nyhussætra var det bra snødekke også i terrenget.

Roksdalskammen kom til syne like ovafor sætra.

Tilbakeblikk mot øvre deler av Sunndalen. Lett føre med soltint skare her oppe.

Mot Svorundfjellet. Litt vind fra sørvest over tregrensa så det blei etterhvert full vinterbekledning.

Gjerdhøa får få besøk en annen gang.

Roksdalen med dagens topper på hver sin side.

Fin snørygg opp sørøstryggen av Svorundfjellet. Måtte av med skiene noen steder mot toppen for å unngå skavlene.

Utsikt nordover. Om jeg ikke tar feil er vel Neådalssnota og Snota de mest markerte.

Kråkvasstinden fra Svorundfjellet.

Litt barmark ned i sadelen mot Roksdalskammen. Måtte av med skia et lite stykke. Litt lunere her så satte meg på en stein og tok matpakka. Som en kan se av bildet og GPS-sporet blei det litt sikk-sakk for å finne skipassasje rundt/mellom steinene videre mot toppen.

Flakskred i Grytdalen under Roksdalskammen.

Fulgte den vanlige skiruta langs ryggen rundt gryta. Fint føre.

Nede i skogen var snøen mer enn blaut nok på denne tida av dagen. Fant snø helt ned, men det synger på siste verset. Bildet er tatt nede på vegen igjen.