En Bjergtravers... (22.04.2019)

Nekstadbjerget (209m) 22.04.2019 13:15
Bjerga (212m) 22.04.2019 13:23
Visits of other PBEs Leitet p-lomme (20m) 22.04.2019 14:05

På en sommerlig 2. påskedag tok Brynhild og jeg en tur til Averøya. Satte av syklene ved enden av skogsvegen som går oppunder Bjerga fra Leitet. Deretter kjørte vi til Reitan, hvor det faktisk var skilta til Søbstadberget. Godt, da blei det sikkert sti oppover.

Kommer fort over skoggrensa her ute. Her ser vi utover mot Henda og øyene rundt.

Flott utsikt fra Søbstadberget.

Søbstadberget.

Etter å ha passert den litt lavere toppen med masta fulgte vi sti videre.

Mye stier i området. Her er en tydelig stisplitt. Vi fulgte den høyre som førte oss til Bjerga midt. På denne strekningen var stien tidvis noe svak.

Fra Bjerga midt så vi tilbake mot Søbstadberget og Henda. Herifra fant vi også sti videre. Den var stort sett grei å følge, og sporadisk var den også merka med hvite sløyfer.

Stien førte oss til Bjerga øst hvor det var både varde og benk. Tydeligvis denne toppen som blir mest besøkt. Ut til den noen meter høyere vesttoppen var stiene mer utydelig og bar preg av dyretråkk. Etter å ha vært bortom der blei det matpause på benken. Ned igjen fulgte vi en sti østover i retning syklene. Vi rota oss etterhvert bort fra stien, men fant en grei vei ned siste lia langs en bekk.

På den korte sykkelturen tilbake til bilen langs bygdeveien, kunne vi se hus av forskjellig standard.