Helgehornet (19.04.2019)

Startpunkt Oppe i lia (261m)
Tourcharakter Wanderung
Tourlänge 1h 18min
Entfernung 3,5km
Höhenmeter 365m
Besteigungen Helgehornet (626m) 19.04.2019 15:31

Etter morgenskituren rydda vi ut av hytta, og guttene fikk seg ei fotballøkt på kunstgrasset i Hornindal. På veg hjemover til Molde tok vi en avstikker oppom Helgehornet i det fine vårværet, en prominent utsiktstopp på grensa mellom Ørsta og Volda. Turen starter i Ørsta, toppen ligger i Volda. Vi kjørte oppover skogsvegen på utsida av Helgehorntunellen. Vegen blei gradvis dårligere, men vi kom helt til endes, hvor vi parkerte. En fin sti gikk herifra opp gjennom barskog, seinere blandingskog på østryggen.

Det varte ikke lenge før vi kom over skogrensa. Fin utsikt mot Lidaveten (nærmest) og de høyeste toppene i Hareid og Ulstein, Blåtind og Kongsvollen, i bakgrunnen. Liahornet har fortsatt litt snø helt til høyre.

Ved å utvide perspektivet får vi med oss Liadalsnipa enda lenger til høyre også. Den tar seg forøvrig bedre ut fra andre vinkler...

Tilbakeblikk mot Ørsta. Veldig fin sti innover den flate østryggen. Den møter etterhvert hovedstien opp fra skytebanen, som er atskillig mer trafikkert.

Mot Hovdebygda.

Fra toppen av Helgehornet mot Lauvstad.

Fortsatt på Helgehornet. Dalsfjorden strekker seg sørover i bakgrunnen.

Ørsta i litt mer fugleperspektiv.

Med litt innzooming ser vi Slogen og Smørskredtindane i fin innramming midt i bildet.

Returen gikk samme veg før vi satte kursen nordover.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.