Kyrfonntinden - Sjøboltinden (13.04.2019)

Start point Tuten (495m)
Ascents Vestre Kyrfonntinden (1,232m) 13.04.2019 13:00
Kyrfonntinden (1,477m) 13.04.2019 13:45
Sjøboltinden (1,656m) 13.04.2019 15:45

Finvær og skareføre. Tida var inne for å ta turen gjennom Strupen til disse litt bortgjemte toppene mellom Bøstølen og Valldal. Per-Ivar blei med oss, så vi plukka han opp på Øran. Fant like godt ut at vi skulle prøve veien opp mot Tuten, og kjørte så langt det var brøyta. Herifra var det skuterspor, frossent sådan, på traktorveien innover dalen.

På sporet fra Tuten. Grønnfonnfjellet ruver i bakgrunnen.

Trikkeskinner... Tilbakeblikk mot Nonstinden. Et flakskred har tatt mye av Bøstølslia.

På veg opp Strupen. Dagens to hovedtopper sees over oss.

Fra Strupen tok vi stegjern på beina og skia på sekken og gikk rett opp mot Vestre Kyrfonntindan. Fine snøforhold.

Kyrfonntinden. Fin snørygg som vi gikk på ski til litt nedunder den lille hammeren. Litt eksponert videre, kjekt med stegjern og isøks.

På ski siste biten opp på Kyrfonntinden. Mot Valldal i bakgrunnen.

Litt kartong i toppen, men det blei straks fint føre ned østsida av Kyrfonntinden.

Deretter blei kursen satt opp sørsida av Sjøboltinden. Bortsett fra at det var godt og varmt i solsteiken gikk det greit å krysse på ski oppunder rennesystemene. Skia på sekken opp renne/flanke til det flata ut.

Fra toppen av Sjøboltinden mot Nonstinden, Middagstinden og Skjervan. Gamlestølsfjellet i forgrunnen.

Fra Sjøboltinden mot Bøstølen. Grønnfonndalen hvor ruta vår gikk.

På Sjøboltinden. Klar for retur.

Sørsida av Sjøboltinden. Kjørte ned største renna, +/- 40 grader. Deretter traverserte vi gradvis mot skikjørers venstre for å unngå de største rasklumpene. Fin nedkjøring til neste vatnet også.

På veg over Strupen.

Tilbakeblikk. Dagens topper i kveldssol. Er ikke skiføre veldig lenge på de mest kritiske partiene her nå.