Vardfjellet - Eresfjord. (02.01.2019)

Start point før Grandsetra (223m)
Ascents Vardefjellet (896m) 02.01.2019 11:45
Vardefjellet vest (821m) 02.01.2019 13:30
Visits of other PBEs Kanndalsvegen Bom (280m) 02.01.2019 10:22

En dags værpause etter nyttårsstormen. Hva passa vel bedre enn å ha fri da? Vi dro til Eresfjord i håp om å finne litt bra skiføre. Selv om været var atskillig lettere enn de siste dagene kom vinden fra nordvest og brakte fortsatt inn ei og annen snøbyge. Det var også tåke på toppene. Valget falt derfor på Vardfjellet, en tur som for en stor del går i skogsterreng.
Det var bare det siste snøfallet som dekte vegen mot Kanndalen, under var det grus. Vi kjørte derfor et stykke oppover.

Litt nedafor Grandsetra var det bom stopp. Det passa forøvrig bra, for herifra var det god såle under nysnøen.

I følge yr.no hadde det kommet rundt 80 mm nedbør i Eresfjord de to siste døgna. Været hadde roa seg i skogen på slutten slik at det var +/- 20 cm tørr laussnø i hele fjellsida i sørsida av Vardfjellet.

Mot Goksøyra. Litt tåke på toppene.

Tåke på toppen her også. Rim/is på skogen.

Vi runder opp på topplatået i det ei snøbyge farer over.

Sjøl om ikke sikten var allverden tok vi en tur inn på toppen også.

Fra Vardfjellet ut Eresfjorden.

Vi kjørte ned til vegen, og det frista med en bonusrunde. Kjekt at noen hadde tråkka spor :)

På andre turen stoppa vi på utsiktsvarden og trigpunktet Vardefjellet vest

Godt fornøyd med dagens økt.