Neremstindane (15.12.2018)

Start point Kjersemdalen (248m)
Ascents Høgsvora (1,163m) 15.12.2018 12:03
Neremstindan Sør (1,151m) 15.12.2018 14:15

- To fine nedkjøringer.

På veg inn i Storbotnen. Dagens første solstråler på Høgsvora.

På veg opp østsida av Høgsvora. Østlige Neremstinder i bakgrunnen.

Fin tur i Neremstindane fra Kjersemdalen. Skareføre og et lite parti med tett skog opp til Perssetra. Videre i åpent skogsterreng og snart tørr laussnø opp i mot og inn i Storbotnen. Litt vindpakka snø inne i botnen. Opp østsida av Høgsvora var derimot snøen svært nær det optimale. Etterhvert opp langs markert renne og rundt liten skavel til topps. Sur vind fra søraust på toppen. Blei værende ei stund der oppe i blesten for å fikse tekniske utfordringer med en binding. Deretter artig og fint nedrenn til Storbotnen, vil anta ca. 45 grader første metrene, deretter +/- 35 grader før det flater ut øverst i botnen. Tok matpause i sola her.
Samtidig som vi gikk på Høgsvora hadde to andre tråkka spor opp på Neremstindan. Det lå derfor godt til rette for å ta turen opp dit også. Fin oppstigning i lav ettermiddagsol. Bratt den første sida opp fra Storbotnen. Vi snudde på sørtoppen, som er det naturlige vendepunktet om det er skituren i sørflanken som er målet. Det er en forholdsvis enkel travers videre til høyeste punkt, men vi valgte og renne inn i solnedgangen i stedet. Supert føre hele vegen til dalen.

Vi krysser oss opp sørryggen mot Neremstindan.
Fra sørtoppen mot høyeste Neremstinden.
Vi sklir inn i solnedgangen......