Bolleberget-traversen (25.11.2018)

Start point Hallvardsvatnet (199m)
Ascents Hallvardsfjellet (598m) 25.11.2018 13:29
Hallvardsfjellet nordøst (572m) 25.11.2018 13:39
Øygardsnakken vest (573m) 25.11.2018 13:52
Øggardsnakken (582m) 25.11.2018 14:00
Bolleberget (618m) 25.11.2018 14:17
Storlifjellet (549m) 25.11.2018 14:35
Skurdfjellet (622m) 25.11.2018 14:53

Når en skal besøke (les: samle) i utgangspunktet anonyme PF100-topper, slik som for eksempel Bolleberget på grensa mellom Stordal og Ørskog prøver vi å få litt mer ut av turen. En klar vintersøndag med barfrost kjørte vi derfor syklene inn forbi Visetsætra til Hjellesætra. Starten gikk deretter fra Hallvardsvatnet hvor det er parkeringsmuligheter og skilta sti til Hallvardsfjellet. Røde merker på strategiske punkt viser vei innover det myrlendte terrenget i starten.

Faste og fine myrer innover fra Hallvardsvatnet. Her med tilbakeblikk mot Høgsvora på solsida av dalen.

Stien videre opp ryggen til Hallvardsfjellet var flott. Sol og stadig bedre utsikt, ikke minst da vi kom over skoggrensa.

Utsikt østover fra en fortopp til Hallvardsfjellet. Kvitnyken, Lauparen og Grytavasstind ruver i bakgrunnen. På Hallvardsfjellet traff vi to stykker som kom opp fra Dyrkornsida, forøvrig de eneste vi så eller møtte på turen. Etter en kort prat la vi kursen mot haugen med navnet Hallvardsfjellet nordøst. Veldig fint og lett, men stiløst terreng utover her.

Vi passerte et islagt tjern på vegen, toppen sees forøvrig rett på andre sida. Herifra svingte vi tilbake på hovedryggen og stien til Geitskaret. I Geitskaret står det forresten to hytter. Videre var det merka sti om en noe svak videre bratt opp på Øygardsfjellet.

Tilbakeblikk fra Øygardsfjellet mot Hallvardsfjellet. Geitaskardsvatnet nede til høyre.

Lav vintersol fulgte oss langs hele fjellryggen. Stort sett sti helt til Bolleberget.

Ankomst varden på Bolleberget. Her tok vi oss ei matpause. Helt vindstille.

Utsikt fra Bolleberget mot diverse Skorkjer..Grytavasstinden til venstre.

Fra Storlifjellet mot Skurdfjellet. Stiløst på vår rute videre herifra.

Rakk akkurat solnedgangen på Skurdfjellet. God timing. Her fant vi igjen staking som viste oss veg ned til stien langs elva på nordsida av fjellryggen. Framover til Hjellesetra fulgte vi til dels vinterstaking på myrene, noe som var bedre enn sti med en del steiner og issvuller.

Ventende sykler på Hjellesætra. Et drøyt kvarters kjølig (ca. 5 minusgrader) sykkeltur tilbake til bilen avslutta rundturen.

11 km til fots (2t34), 4 km på sykkel.