Gråvær, yr og vind ved foten av Dronninga i Øyfjell (01.10.2014)

Ascents Sør for Vesle Murtetjønn (802m) 01.10.2014
Øst for Myklemyr (1,021m) 01.10.2014
Visits of other PBEs Jønnardalen, seter (838m) 01.10.2014
Vehuskjerringi P-plass (795m) 01.10.2014

Det var skikkelig gråvær og yr i fjellheimen i dag. Hele fjellheimen var et stort tåkehav. Planen i dag var å gå opp til stikrysset vest for skaret. Gå opp på Vehuskerringa i dag var helt uforsvarlig, grunnet været. Da var det å bedre å ta en tur bak Lågefjell. Turen opp til myra ved Vehuskjerringa var ganske fin. Ved myra var det ganske mye vind og null sikt. Hadde litt lyst å gå opp til Lågefjell, men jeg droppet turen pga tåka og vind. Å være alen på toppen av Lågefjell i kraftig vind, regnvær, tåke og nullsikt, var litt stor risiko å ta, selv om jeg er kjentmann i området og hadde skikkelig GPS-utstyr og kart med på turen. Når jeg gikk på friliftlinja lærte en veldig god regel. Når det er skikkelig gråvær i fjellet med tåke like tykk som graut, nullutsikt og kraftig vind, da går du ikke opp på en topp der du må bushe alene opp til toppen. Da var det bedre å ta stien ned til P-plass og la Lågefjell vente til en annen dag. Fin og ganske langt tur på en skikkelig gråværsdag i fjellheimen. På returen nedover letta tåka litt.